23948sdkhjf

Ny bog finder industriens mening med verdensmålene

Skal man som SMV interessere sig for FN’s verdensmål? Og er det ikke blot penge ud ad vinduet at bruge ressourcer på det?

I 2015 lancerede FN 17 verdensmål for bæredygtig udvikling, som skal sætte kursen for en bæredygtig udvikling for både mennesker og planeten.

Industriens Fond finansierede fra 2017 og frem de to projektforløb "Filantropi til Forretning" og "SDG Accelerator". Erfaringerne herfra er nu blevet til bogen Forretning for fremtiden - Succes med Verdensmålene, som er skrevet af Kristoffer Nilaus Tarp og Erik Thomas Johnson.

De store er allerede i gang

Bogen tager fat på spørgsmålet, om små og mellemstore virksomheder kan bruge Verdensmålene i deres forretningsudvikling. Er verdensmålene overhovedet noget, SMV’er skal interessere sig for?

Det korte svar er et stort og rungende JA!

Mange store industrikoncerner arbejder allerede systematisk med verdensmålene, og mange endda som en integreret del af deres langsigtede strategi.

Som leverandør til de store er man derfor nødt til at tage verdensmålene alvorligt. For gør man det ikke selv, bliver man enten tvunget til det af kunderne, eller også finder de en anden leverandør, som tager det alvorligt. Det gælder også, selv om man befinder sig to-tre lag nede i fødekæden.

For de store industrigiganter har forpligtet sig til at producere mere bæredygtigt, under ordentlige vilkår for deres medarbejdere og skabe nye løsninger, der kan løse nogle af verdens problemer. Når de laver den slags forpligtelser, garanterer de også, at deres egne underleverandører lever op til samme standarder.

Kan mærkes på bundlinjen

Men der er også en gulerod i at arbejde med Verdensmålene, understreger forfatterne. Det kan nemlig ses på bundlinjen - og i bedste fald kan man bygge en hel forretning op omkring det. De fleste virksomheder har for eksempel allerede arbejdet med energi- og ressourceoptimering, men kan man gøre mere her, går besparelserne jo direkte på bundlinjen.

En god introduktion

Bogen arbejder med syv kernekompetencer, som er redskaber man som virksomhed kan bruge i sit arbejde med Verdensmålene. Der er dog på ingen måde tale om en færdig drejebog, men dog en god introduktion.

Bogen er relativt akademisk i sin tilgang, men præsenterer også en række cases fra de to projektforløb. Her er der alt fra de helt små virksomheder til giganterne, og fra alle hjørner af industrien. Så der er inspiration at hente for de fleste. Og samtidig er virksomhederne et bevis på, at det kan lade sig gøre at bruge Verdensmålene som løftestang til at optimere og udvikle virksomheder.

Budskabet er også at arbejdet med Verdensmålene ikke behøver følge en stor forkromet 10-års strategi. Det vigtigste er at komme i gang og dedikere nogle ressourcer til det, så er der tit lavt hængende frugter, der kan høstes.

Titel: Forretning for fremtiden - Succes med Verdensmålene

Forfattere: Kristoffer Nilaus Tarp og Erik Thomas Johnson

Sider: 272

Vejledende pris: 299 kroner

Forlag: Samfundslitteratur

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078