23948sdkhjf

EU's Ministertråd  klar med nye krav bilers genanvendelse

EU vil fastsætte specifikke krav, så nye køretøjers design understøtter senere genanvendelse. Historiske biler undtages fra de nye regler

Nye EU-regler skal sikre, at nye biler designes, produceres og, så alle dele kan genbruges, når bilen engang er udtjent. Der er tale om de såkaldte ELV-krav (End of Live Vehicle), der skal sikre en grøn og cirkulær udrangering af skrottede biler.

Nu er Ministerrådet i EU klar til at forhandle med Parlamentet om de kommende skærpede krav. Det skriver EU's ministerråd i en pressemeddelelse.

- Reguleringen af køretøjer ved udgangen af deres levetid er en skelsættende ændring for Europa. Den reducerer affald, mindsker vores afhængighed af kritiske råmaterialer fra udlandet og placerer vores bilindustri centralt i den cirkulære økonomi. Med Rådets position vil denne lovgivning ikke kun øge konkurrencedygtigheden af vores bil- og genanvendelsesindustrier, men også skære bureaukratiet ned til et minimum, udtaler Paulina Hennig-Kloska, Polens klima- og miljøminister.

Forslaget forventes at have en positiv virkning for miljøbeskyttelsesniveauet i Danmark, EU og globalt, idet det vil lede til en bedre behandling af udtjente køretøjer, en reduceret efterspørgsel efter primære ressourcer og materialer samt skærpede krav til eksport af brugte- og udtjente køretøjer til tredjelande.

histotiske biler undtages

Der er desuden tilføjet krav om, at ved hver ændring af ejerskab af brugte køretøjer, skal sælgeren fremlægge dokumentation for, at køretøjet ikke er tæt på at være et ELV. Dette krav vil dog ikke gælde for salg mellem privatpersoner, medmindre salget indgås online.

Desuden præciseres definitionen af et udtjent køretøj og introducerer undtagelser for historiske biler.

Der indføres udvidet producentansvar, hvor producenterne holdes ansvarlige for deres produkters fulde livscyklus, herunder affaldshåndtering.

Desuden skal producenterne dække omkostningerne ved transport fra et indsamlingssted til behandlingsanlæg. For producenter af køretøjer fra tredjelande skal genvindingsomkostningerne dækkes af det firma, der har bragt køretøjet til EU.

Det fremgår af pressemeddelelsen fra Ministerrådet, at produktion af køretøjer er en af EU's mest ressourceintensive industrier.

Europas bilindustri tegner sig således for 19 procent af efterspørgslen efter stål i EU (over 7 mio. ton om året), 10 procent af det samlede forbrug af plast (6 mio. ton om året), og en betydelig andel af efterspørgslen efter aluminium (42 procent for alt transportudstyr, ca. 2 mio. ton om året), kobber (6 procent for bildele), gummi (65 procent af produktionen af almindelige gummivarer) og glas (1,5 mio. ton planglas produceret i EU).

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.12