Åbn bildøren – træk i dækket: Udtjente dæk bliver til nye bildele
Når man åbner døren på en Mercedes EQE eller S elbil, vil man i princippet åbne ved at gribe fat i et gammelt bildæk. For dørhåndtag er de første produkter, som Mercedes-Benz nu får fremstillet at kasserede bildæk via en speciel metode, skriver Dækmagasinet, udgivet af Dækbranchen Danmark.
Komponenter med denne teknologi vil indgå i serieproduktion i en række af vores bilmodeller allerede i år Markus Schäfer, chief technology officer, Mercedes-Benz
Tyske Pyrum Innovations AG, der producerer pyrolyseolie af udtjente dæk, leverer olie til sin samarbejdspartner BASF SE, som kombinerer olien med biometan som råmateriale i produktionen af ny plast til køretøjskomponenter. Dermed erstattes fossile råmaterialer som en mere bæredygtig produktion af plastdele med lavere CO2-udledning.
- Gennem et tæt samarbejde med vores leverandørnetværk erstatter vi fossile råstoffer med pyrolyseolie, der delvist er fremstillet af skrotdæk fra vores egne Mercedes-biler. Komponenter med denne teknologi vil indgå i serieproduktion i en række af vores bilmodeller allerede i år, siger Markus Schäfer, chief technology officer og medlem af Mercedes-Benz Group Board of Management med ansvar for udvikling og indkøb.
Holder OE-kvalitet
Mercedes-Benz forventer at kunne genanvende flere hundrede tons skrotdæk fra egne biler kemisk hvert år og bruge den bæredygtige plast i sine nye biler.
Den producerede plast har de samme egenskaber som ny plast fremstillet af råolie og opfylder kvalitetskravene i forhold til lakering og kollisionssikkerhed, oplyser bilproducenten.
Også en stødabsorberende komponent vil blive fremstillet af genbrugsplastmaterialet, og Mercedes-Benz undersøger yderligere muligheder for brug af genanvendte materialer i sin målsætning om at øge andelen i sin bilpark til 40 procent inden 2030.