23948sdkhjf

Tryg fordobler sit mål for bæredygtig skadereparation

Alle forsikringsselskabets skadesleverandører skal ’bæredygtighedsscreenes’ for at kunne deltage i Trygs ambition om at blive Nordens mest bæredygtige selskab. Efter succes med plastkofangere skal flere forlygter nu repareres og bane vejen for flere grønne initiativer.

SKADESARBEJDE De samarbejdende skadesværksteder hos landets største forsikringsselskab, Tryg, er ifølge selskabet med på ideen; antallet af reparationer af skadede dele skal i vejret i stedet for udskiftning for at skåne klima og miljø samt for at skabe dansk arbejde ved at mindske import af udenlandsk producerede reservedele.

Tryg øger således sit mål for bæredygtig skadebehandling fra 15 procent til 30 procent i 2024, oplyser selskabet. Det betyder med andre ord, at hver tredje krone, som selskabet udbetaler til skader, skal være anvendt på bæredygtig skadebehandling.

Tryg har allerede søsat en række initiativer, der skal bidrage til at nå målet, herunder reparation af plastkofangere, hvor Tryg sidste år reducerede sit plastikaffald med 22 ton i forhold til året før. Et af de nyeste tiltag er reparation af forlygter for at reducere mængden af plastaffald.

Forsvarlig reparation

Hvert år udskiftes langt over 10.000 forlygter på biler, der tilhører Trygs kunder. Mange af dem har mindre skader, der blot skyldes, at et monteringsbeslag er knækket af eller revnet. Disse beslag kan ofte købes løst som original reservedel eller repareres med samme teknikker, som anvendes ved andre plastikreparationer. Derfor begyndte Tryg sidste år i større grad at reparere forlygter i stedet for at kassere dem som hidtil.

- Vores erfaringer med arbejde med reparation af plastikkofangere har vist, at rigtig mange reservedele, som normalt bliver udskiftet, kan repareres fuldt forsvarligt, hvis de rette håndværkere kommer på opgaven. Derfor er vi også begyndt at kigge på andre plastik-reservedele, som med fordel kan repareres, heriblandt forlygter, fortæller Mogens Olesen, skadedirektør i Tryg.

Kompliceret kassering

Forlygter er kompositdele, som er sammensat af mange forskellige materialer. Det gør det vanskeligere at genbruge materialerne, når en forlygte kasseres. Derfor er der særlig grund til at være ekstra opmærksom på denne type reservedele.

Allerede sidste år reparerede Tryg cirka 40 procent flere forlygter end i 2020, og målet er at reparere mindst 2000 forlygter om året. Kun de forlygter, der kan repareres forsvarligt, bliver genbrugt - bæredygtig reparation må ikke gå på kompromis med sikkerhed og kvalitet, lyder det fra skadedirektøren.

Stiller krav til værksteder

Tryg oplever stor opbakning i autobranchen til det grønne initiativ, der omfatter hele koncernen i Danmark, inklusive Alka Forsikring.

- De af vores samarbejdspartnere, som i løbet af 2021 har dygtiggjort sig i reparation af plastikkofangere, har vist stor vilje og kompetence til også at reparere andre plastikdele, for eksempel forlygter. Det er vi enormt glade for. Vi er nødt til at løfte i flok, hvis vi vil gøre en forskel for miljøet, siger Mogens Olesen. Han tilføjer, at Tryg har en ambition om, at alle selskabets skadeleverandører skal være bæredygtighedsscreenet i 2024.

Stor forskel på værksteder

Mogens Olesen fortæller, at Trygs oplevelse er, at der er meget stor forskel på, hvor ofte værkstederne vælger at udskifte reservedele frem for at reparere dem. Således varierer antallet af udskiftede reservedele per reparation med op til 25 procent fra det ene værksted til det andet. Det skyldes ifølge skadesdirektøren blandt andet forskelle i kultur og kompetencer på de enkelte værksteder.

- Dette har ikke i tilstrækkelig grad været et fokus tidligere, og derfor ønsker vi i samarbejde med værkstederne at sætte reparation af reservedele frem for udskiftning på dagsordenen i 2022, uddyber Mogens Olesen.

Tryg har tidligere, i forbindelse med reparation af plastkofangere, i oktober sidste år udtalt til Motor-magasinet, at selskabet har øget motivationen ved at belønne værkstederne for at vælge reparation frem for udskiftning ved at hæve betalingen for plastreparationer. Derudover tilbydes hjælp til de værksteder, som endnu ikke har kompetencerne og udstyret til at udføre en reparation af plastik-kofangere, med at komme i gang.

Tryg: Win-win for alle

Trygs mål er fremadrettet at skifte alle de dele, som forsvarligt kan repareres. Det gælder således alle reservedele og ikke blot kofangere og forlygter.

- Ved at reparere frem for udskifte, sparer vi store mængder CO2, nedbringer affaldsmængden betragteligt og betaler for dansk arbejdskraft frem for udenlandsk fremstillede reservedele. Det er på alle måder en win-win, siger Mogens Olesen. Han fremhæver herunder reparation af glasskader og vejhjælp via phone-fix som eksempler på andre initiativer på motorområdet, som Tryg har taget inden for bæredygtig skadebehandling de senere år.

Forsikringsselskabet har en ambition om at være Nordens mest bæredygtige selskab og tænke bæredygtighed ind i alle hjørner af forretningen. Det overordnede mål er at spare miljøet for 20.000-25.000 tons CO2 fra klimavenlig skadebehandling i 2024.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125