23948sdkhjf

Den politisk drevne studiemedarbejder gik hele vejen i Plastindustrien: Farvel til 'Plast-Lars'

Smilet er stort og nemt tilgængeligt. Kommunikationsformen er tydelig og skarp, men altid med humoren liggende som boblende undergrund med et underspillet, sarkastisk tilgang. Med egne ord er han 'generalist med forkærlighed for politik'. Og så har han gennem årene fået tilnavnet ”Plast-Lars”.

Hvad Lars Hall Bæk Farsøe fremover skal kaldes, må stå hen i det uvisse, men faktum er at Plastindustriens kommunikationschef har sagt sit job op til fordel for en lignende stilling i  Dagrofa Foodservice.

Efter knap ni år i Plastindustriens sekretariat bliver det et farvel til Industriens Hus, et farvel til plastbranchens virksomheder og ikke mindst til de kolleger i sekretariatet, som han med egne ord ”har en stor svaghed for”.

Ikke desto mindre var det tid til at prøve noget nyt efter ni år som henholdsvis studiemedarbejder, kommunikationskonsulent og kommunikationschef i brancheorganisationen.

Lars Hall Bæk Farsøe glæder sig, men det bliver også et vemodigt farvel, indrømmer han.

- Men det er nok også meget sundt at rykke videre for at prøve sig selv af i en anden sammenhæng. Det giver også sekretariatet mulighed for at gå nye veje og fokusere på andre løsninger end dem, jeg har valgt, siger Lars Hall Bæk Farsøe.

Plast – et tilfælde Den i dag 36-årige kommunikationschef er gift med Esther, han er kæmpe HB Køge-fan - og ser både kvinde- og herrefodbold i sin barndomsklub – og så er han bidt af politik.

I 2013 kom Lars Hall Bæk Farsøe ved en tilfældighed ind i plastbranchen efter at have set et stillingsopslag for et studiejob.

Plast vidste han ingenting om. Han havde siden tiden på handelsskolen engageret sig dybt i politik og havde i fem-seks år arbejdet for forskellige folketingsmedlemmer på Christiansborg som politisk medarbejder. 

Med til samtalen i 2013 var daværende miljøchef Helle Fabiansen og kommunikationschef Asbjørn Lindsø. Samtalen blev starten på en karriere i plastens verden, ikke mindst i et tæt, tæt parløb med Asbjørn Lindsø og sidenhen med Plastindustriens adm. direktør Thomas Drustrup, der blev ansat året efter.

Samarbejdet mellem trekløveret blev også startskuddet på en meget anderledes kommunikationsstrategi, end brancheorganisationen hidtil havde praktiseret.

- Der er ingen tvivl om, at en stor del af Plastindustriens kommunikationsmæssige succes og også succes med at vækste i antallet af medlemmer startede med Asbjørn Lindsø. Han sparkede nogle døre ind til en mere effektiv kommunikation. Da Thomas blev ansat, tog det for alvor fart. Asbjørn opdagede også værdien af kommunikation gennem de sociale medier - langt før andre brancheorganisationer.

- Ved at åbne kommunikationskanalerne og fortælle mere frit fra leveren var vi rustet til den nye virkelighed, som vi nærmest måtte navigere i over natten - en verden, hvor plasten gik fra at være et nærmest anonymitet materiale til at være et ret så udskældt materiale, siger Lars Hall Bæk Farsøe.

Spændende og udfordrende tid

Den kommunikationsrejse, der lå forude, har været spændende og udfordrende for en mand med et stort politisk hjerte som Farsøes. I takt med at hjerteskærende billeder af plast i havene og i maverne på delfiner, fisk og hvaler dukkede op i de danske medier, skulle hele sekretariatet i Plastindustrien stå for skud i forskellige sammenhænge.

Men kursen var lagt: I kommunikationen skulle medarbejderne være lige så realistiske i debatten om plast, som man forventede af medierne og forbrugerne. Man måtte ikke negligere folks bekymring og kritik - og man måtte for alt i verden ikke forsøge at tale det ned.

- Vi var derfor også klar, da plastdebatten om plast i havet begyndte at accelerere for alvor, og vi blev ikke fanget på det forkerte ben, da debatterne rullede. Plastindustrien og talspersoner herfra gik fra at blive omtalt 100 gange om året i medierne til 1.200 gange om året. Det var en stor omvæltning på kort tid.

Svendestykket

Netop den realistiske tilgang til plastdebatten skinnede klart igennem, da Plastindustrien forrige år lancerede "Realistisk om Plast". En kampagne, der endte med at blive Lars Hall Bæk Farsøes svendestykke.

- Kampagnen blev en succes, og fagligt var den meget tilfredsstillende. Kampagnen viser også, at hvis man tager et kommunikationsmæssigt initiativ i Plastindustrien, får man som oftest et "ja", siger Farsøe.

Hvilken kommunikationsvirkelighed befinder plastbranchen sig så i nu - modsat for fire-fem år siden?

- Fokus er skiftet lidt, synes jeg. Plast i naturen er stadig et vigtigt emne i debatten, men det handler ikke altid om omfanget af de miljømæssige udfordringer, men mere om, hvordan vi undgår dem. Medierne er blandt andet begyndt at interessere sig meget for, hvordan plastvirksomhederne arbejder med genanvendelse. Det er en positiv udvikling, siger Lars Hall Bæk Farsøe.

Han mener, at man skal huske at rose de virksomheder, som har gjort en stor indsats i mange år og især de virksomheder, der har ændret deres forretningsmodel til bæredygtige løsninger og er blevet bedre til at fortælle om det.

- Jeg oplever en helt anden åbenhed og villighed til at fortælle end for bare fem år siden. Man er ikke så bange for at åbne munden og frygte, at konkurrenten stjæler idéerne, fordi man udsender en pressemeddelelse eller inviterer pressen indenfor. Jeg oplever også - set internt - at der for os i Plastindustrien nu er en legitim platform for at blive opfattet som en konstruktiv og legitim aktør. Det er jeg ret stolt af. Havde man valgt en mere lukket tilgang, havde man stået et andet sted, end man gør i dag. I Danmark kan debatten til tider være lidt "sort/hvid", men i andre lande er den decideret giftig.

Lars Hall Bæk Farsøe mener, at løsninger omkring fremtidens faglærte arbejdskraft vil fylde meget i Plastindustriens kommunikation de kommende år. 

- Det fylder allerede en hel del i forvejen, men i takt med mindre ungdomsårgange, bliver konkurrencen om arbejdskraften større og større i industrien. Det bliver en battleground de kommende år. Imagearbejdet fortsætter også, men de to ting hænger unægteligt sammen. Med 'Realistisk om Plast'-kampagnen ramte vi noget rigtigt. Vi fandt en god tone som objektivt set fungerer i praksis, og vi har med kampagnen et fundament, som man kan bygge videre på - også i forbindelse med at tiltrække nye faglærte, siger han.

At bruge sig selv

Asbjørn Lindsøs professionelle tilgang til de sociale medier har Lars taget på sig. Ikke kun politisk og privat, men i den grad også professionelt. Kommunikationschefen er her, der og alle vegne, og han sætter ofte sig selv i spil.

- Jeg har nok haft min næse i de fleste plast-spor på Facebook, smiler Lars Hall Bæk Farsøe, hvilket vist er en mild betegnelse af det engagement, han de seneste år har lagt i debatten om plast på de sociale medier.

- Sådan tror jeg bare, jeg er bygget. Jeg er ikke bange for at bruge mig selv i debatten, og mange nætters søvn er da også røget på den bekostning. Man er "på" hele tiden. Men når det politiske smelter sammen med mit faglige arbejde, er jeg i mit es, siger Lars Hall Bæk Farsøe.

Kommunikationschef Lars Hall Bæk Farsøe begynder 1. februar hos Dagrofa Foodservice i en nyoprettet stilling..

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093