23948sdkhjf

Sætter hårdt ind i kampen mod plast i havet: Virksomhederne skal tage et ansvar

ReSea Project og Plastic Change har slået sig sammen i et nyt samarbejde, der skal få  danske såvel som udenlandske virksomheder til at tage større ansvar i kampen mod plast i havet. 

I dag torsdag fortæller Henrik Beha Pedersen, stifter af Plastic Change, Louise Lerche-Gredal, direktør Plastic Change og Christian Loumann Jensen, stifter ReSea Project om projektet på et pressemøde i København.

I en pressemeddelelse, der er sendt ud forud for pressemødet fortæller parterne om selve projektet.

"ReSea Project tilbyder virksomheder fra hele verden hjælp til at opsamle havplast i Indonesien. Virksomhederne kan blandt andet støtte med en del af deres overskud eller opsamle en mængde plastik pr. solgt produkt," skriver de.

- Hver gang man køber produkter hos os, fjerner vi plastik fra havet. Vi har indgået partnerskab med ReSea fordi denne her mission ligger dybt i vores DNA. Det er ikke nok bare at være med til at genbruge plastik i vores produkter, vi må som virksomhed også deltage i oprydningen, siger CEO Daniel Chabert fra sportstøjmærket Rockay, der laver løbesokker og T-shirts ud af gamle fiskenet.

Mængden af plastik, der ender i verdenshavene forventes tredoblet inden 2040. Dermed vil 29 millioner ton plastik hvert år ende som unedbrydelige fremmedlegemer med
giftige egenskaber i havmiljøet. En forurening, der – trods stor usikkerhed om den
faktuelle mængde i havet – estimeres til i 2040, at udgøre omkring 600 millioner ton
plast.

En del af prisen for at fjerne plast fra havet går til sortering, genanvendelse af havplastikken, og løn til de som samler plasten. Den danske CSR-virksomhed arbejder pt på at få en international certificering, der blåstempler deres metode som en effektiv og veldokumenteret opsamling af plastik i havet foretaget af lokalbefolkningen
til en bæredygtig løn.

Flere virksomheder har allerede tilmeldt sig ordningen, blandt andet sko og tøj-producenten Rockay, (DK) bikini-producenten Copenhagen Cartel (DK) og den australske vinproducent Justin Moranngsplastik.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11