23948sdkhjf

AVL søsætter to ny forretningssegmenter på under ét år

Kvalitet er stadig en ufravigelig kæphest for den nordjyske genanvender, der har fået debut inden for både husstandsplast og post-consumerprodukter.

- Vi får at vide, at der er ingen forskel er på vores produkt og så ny plast, når det ekstruderes eller sprøjtestøbes. Det gør mig glad og stolt. Så sender jeg lige far en tanke.

Sådan siger Gitte Buk Larsen, der marketing- og udviklingsansvarlig i genanvendelsesgiganten Aage Vestergaard Larsen, hvor hun i øvrigt også er bestyrelsesformand og datter af grundlæggeren.

Sammen med sin ’partner in crime’, administrerende direktør Franz Cuculiza, har hun på lige godt seks måneder kastet virksomheden ind i to nye forretningssegmenter.

Fra alene at være beskæftiget med plastaffald fra industrien – de lavthængende frugter, som Franz Cuculiza har kaldt det – er virksomheden nu gået ind i satsninger på både husstandsplast og post-consumeraffald. Men kvaliteten er stadig i højsædet, selvom materialet kommer andre steder fra.

- Vi kommer aldrig til at gå ned på kvalitet. Det har altid været virksomhedens kæphest, siden min far stiftede den. Så må de kalde os snerpede ude i verden - vi kommer aldrig til at gå på kompromis med den, siger Gitte Buk Larsen.

Teknologien er der nu

Og det er derfor, at satsningen på husstandsplasten kommer nu. Fordi teknologien har gjort det muligt at holde den kvalitet, som Aage Vestergaard Larsen A/S gerne vil være afsender på.

- Vi har igennem tre år nørklet med at bygge vores egen maskine, der kan sortere de problematiske sidste procent af sorteringen, der foregår ude i renovationsselskaberne. På den måde hjælper vi til, at produkterne kan genanvendes igen og igen, fordi det er gjort rigtigt første gang, siger hun.

Hun viser rundt i lagerhallen, hvor det nye medlem af maskinfamilien står. Den tårner sig meter høj over betongulvet og står bastant med en overflade af mørkt stål. Ikke superæstetisk, indrømmer hun, men sådan er det jo med gør-det-selv-projekter. Maskinen hedder i øvrigt Georg opkaldt efter Gearløs, blot for at understrege hvordan processen har været.

- Vi har kaldt dem i projektet for Bjørnebanden, fordi gruppen bestod af Bjørn, Bo, Brian og Britta, griner Gitte Buk Larsen.

Teknologisk Institut og affaldsselskabet Reno Nord har været med på turen hele vejen, men det er Bo fra fabrikken selv, der har ledet projektet og fået den nye stålsatsning på benene.

- Vi går nu og overvejer, hvad der skal ske med Georg. Vi kan beholde den som en del af vores egen forretning eller sætte den ud i genanvendelsesvirksomheder for enden af plastforsorteringsanlæg. Vi kan også sælge hele ideen og patentet. Det ved vi ikke endnu, siger Gitte Buk Larsen.

Indtil videre står den i et fabrikslokale på adressen i Mariager og kører 450 kg affald i timen. En version 2.0 er på vej, men det kræver flere millioner, og man skal som bekendt starte et sted.

At tage ansvar

Og som om satsningen på husstandsplast ikke var nok, har Aage Vestergaard Larsen også søsat et projekt med post-consumer affald, der eksempelvis er indmad fra køleskabe, udtjente containere og kasser – altså produkter, der har haft et liv, uden at have karakter af husstandsplast.

- Der ligger noget timingsmæssigt i, at de to nye segmenter lige falder oveni hinanden. Projektet med husstandsaffaldet har kørt i nogle år, og så kommer det her, og så falder det altså sammen. Men det har også været nogle år med mange bolde i luften, indrømmer Gitte Buk Larsen.

Samtidig er Gitte Buk Larsen og den øvrige virksomhedsledelse også klar over, at de er nødt til at flytte virksomheden samme vej som tiden, der i stigende grad kalder på de grønne løsninger.

- Det lyder måske lidt frelst, men det handler også om, at vi er nødt til at tage et ansvar, siger hun.

Lige nu er industriplasten stadig den dominerende del af forretningsmodellen i Mariager, men det kan ændre sig over tid.

- Jeg kan godt forestille mig, at husstandsplasten kunne komme til at overtage. Verden omkring os rykker sig, sorteringerne bliver bedre og trækket fra forbrugerne skaber også et behov, siger Gitte Buk Larsen.

En ting er sikkert: Man sætter sig ikke på hænderne i Mariager. Nu er lanceringen gået ind på granulater fra de to nye forretningssegmenter, og inden længe kan virksomheden præsentere noget nyt, de har gået og syslet med.

- Jeg har det sådan, at det skal være sjovt at gå på arbejde. Og det her har immervæk været sjovt at være med til. Og så handler det om, at vi som virksomhed er nødt til at bevæge os. Hvis vi står stille, så dør vi, siger Gitte Buk Larsen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094