23948sdkhjf

Fire år efter salget af Ulstrup Plast: ”Vi har ikke fortrudt ét sekund”

Det er ikke nemt at få en aftale i kalenderen med Søren Ulstrup. Han er en travl mand, med mange rejsedage, mange møder, ja, i det hele taget mange jern i ilden.

Og så har han to jobs: Dels som administrerende direktør for Ulstrup Plast i Lynge. Og dels som direktør for SP Moulding. Der er med andre ord rimelig megen rift om manden i den lyseblå skjorte, der har sørget for at rydde kalenderen et par timer til interview en helt almindelig tirsdag morgen.

- Der er tryk på. Vi har travlt, smiler Søren Ulstrup og byder velkommen på kontoret, der ligger i den ene af to matrikler i industriområdet på Vassingerødvej.

Det går godt
Det går godt i den nordsjællandske plastvirksomhed. Ulstrup Plast er ferm til at producere i plast, og de er gode til at tjene penge på forretningen. To forcer, der givet er årsag til, at Søren Ulstrup ikke længere ejer Ulstrup Plast.

I 2015 var der nemlig bud efter virksomheden, og SP Group købte alle aktier i den succesfulde virksomhed.

- Vi har ikke fortrudt, at vi solgte. Ikke et sekund. Det var en velovervejet beslutning, og det helt rigtige at gøre, på det rigtige tidspunkt, siger Søren Ulstrup, der er 3. generation i Ulstrup Plast. Han forklarer, hvorfor familien valgte at afhænde virksomheden.

- Min hustru og jeg har tre børn, og for nogle år siden spurgte vi vores ældste søn, om han ville overveje at blive 4. generation i Ulstrup Plast. Han tog derfor orlov fra sit studie og brugte et år i Lynge - og besluttede, at hans fremtid lå et andet sted. Så var det afgjort, siger Søren Ulstrup.

Stor vækst over 20 år
Salget af Ulstrup Plast kom efter en periode på over 20 år, hvor virksomheden var vækstet fra syv medarbejdere til 130. Produktionen var effektiv, salget gik godt og Søren Ulstrup og hans hustru havde forinden foretaget et økonomisk generationsskifte med deres tre børn.

- Min far (Flemming Ulstrup - red.) var kun 52 år, da han overdrog Ulstrup Plast til mig i 1993. Det har jeg altid haft dyb respekt for. Det viste, at han var fuld af overskud og turde lade nye kræfter komme til. Det har derfor altid været min tanke, at jeg skulle slippe virksomheden i en fornuftig alder, siger Søren Ulstrup, der foretog det økonomiske generationsskifte med sine egne tre børn, da han var 47 år.

Virksomheden bærer stadig dit familienavn, selvom det er fire år siden, Ulstrup Plast blev solgt til SP Group. Skal den blive ved med det?

- Ja, vi beholder navnet. Vi bygger videre på et brand, som kunderne har tillid til og er trygge ved. Det gælder også et navn som Ulstrup Plast, siger Søren Ulstrup. Succes i Tyskland Det betyder også noget for kunderne, at det er Søren Ulstrup selv, der er i dialog omkring nye tilbud.

- Det har en betydning for de små og mellemstore virksomheder, at det ikke bare er en tilfældig sælger, de taler med, men én, der ved noget om plast og om deres produkt. Derfor snakker jeg stort set med alle kunder. Man skal huske på, at vores kunder lever og ånder for deres forretning, tænker på deres produkter døgnet rundt og drømmer om dem om natten. Vi skal være på, nøjagtig som de er, siger Søren Ulstrup, der svarer på mails døgnet rundt.

- Det virker. Især hos de tyske virksomheder. De er ikke vant til at få svar på en mail med det samme eller få et tilbud indenfor 48 timer. Vi har stort succes på det tyske marked. Flere ledere, tungere systemer.

Hvad er din stærkeste side?

- Teknik. Og salg. Jeg er ret god til at sælge.

Og din svageste?

- Økonomi. Men jeg har gode folk omkring mig til at tage sig af økonomien. Hvorfor er I så gode til at tjene penge?

- En af årsagerne er, at vi ikke har ret mange ledere. Alle systemer bliver tungere, når man er flere om ansvaret. Hvad er du mest stolt over, når du kigger på Ulstrup Plast i 2019?

- Det er et godt spørgsmål ... Jeg er nok mest stolt over, at virksomheden er blevet til det, den er i dag. At vi har taget de rette beslutninger på de rette tidspunkter. Vi startede blandt andet op som nogle af de første med at få lavet værktøjer i Kina. Og vi var nogle af de første til at tage chancen i Østeuropa. Og det lykkedes. Vi fik succes med de beslutninger, dels fordi timingen var rigtig. Og vi er vækstet fra syv ansatte til flere end 200. Det kan jeg godt blive stolt over.

Og I søger stadig at vækste?

- Ja, vi kigger hele tiden på nye muligheder. Vi er altid interesseret i opkøb. Er der noget på vej?

- Det ved man aldrig, griner Søren Ulstrup.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.116