23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Plastforum
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Lego tabte omsætning i 2017

For første gang i mere end 10 år faldt omsætning og overskud hos legetøjsproducenten.

Legos omsætning i 2017 målt i danske kr. faldt med 8 procent til 35 mia. kr. i forhold til 37,9 mia. kr. i 2016.

Driftsresultatet (overskud før finansielle poster og skat) for 2017 blev 10,4 mia. kr. mod 12,4 mia. kr. i 2016, svarende til et fald på 17 procent. Sidst men ikke mindst faldt nettoresultatet fra 9,4 mia. kr. til 7,8 mia. kr.

- 2017 var et udfordrende år, og vi er ikke tilfredse med det finansielle resultat. Vi fik dog en god afslutning på året. I december øgede vi forbrugersalget på syv af vores største markeder, og vi har startet 2018 med varelagre på et sundere niveau. I 2018 vil vi fokusere på at stabilisere forretningen og investere i at skabe en bæredygtig vækst på længere sigt, siger Legos administrerende direktør Niels B. Christiansen.

Faldet i omsætningen derudover påvirket af en oprydning af varelagre i hele værdikæden.

- I 2017 faldt salget på vores veletablerede markeder, primært drevet af en oprydning i varelagrene, og dette fald har påvirket vores driftsoverskud. Vi har også tilpasset organisationen, så den er mindre, mere enkel og afstemt med de behov, vi ser i dag. Denne meget svære proces er nu overstået. Vi har fortsat en sund balance, cash-flow og lønsomhed, siger Niels B. Christiansen.

Han forventer dog, at det i 2018 igen bliver muligt at få vækst på de etablerede markeder.

- Vi tog hul på 2018 fra et bedre udgangspunkt, og det kommende år er det målet at stabilisere forretningen gennem en fortsat investering i fantastiske produkter, effektiv global markedsføring og en forbedret drift. Men der er ingen hurtige her-og-nu løsninger, og det kommer til at tage tid, før vi opnår stabil vækst, siger Niels B. Christiansen.

Koncernen ser blandt andet også et stort potentiale i Kina, hvor salget steg med tocifrede rater i 2017. For nylig blev et partnerskab indgået med en af landets største internetvirksomheder, Tencent, og der er planer for yderligere ekspansion i Kina.

Lego har også planer om at åbne sit første salgskontor i Dubai frem mod årsskiftet 2018/2019. Kontoret skal understøtte ambitionen om ekspansion i Mellemøsten og Afrika.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109|instance-web02