23948sdkhjf

’Genanvendelse af plast fylder mere i debatten end børnearbejde’

Virksomheder skal blive bedre til at genanvende plast, lyder det fra Industriens Fond. Blandt andet fordi det kan betale sig.

Det skal være godt for både pengepung og miljø at genanvende plast.

Det er et af hovedsigterne med projektet ’Genanvendelse af plast - en styrket dansk industri’, som Industriens Fond har støttet med knap tre millioner kroner.

- Hele diskussionen om plast og genanvendelse er noget, som næsten alle erhvervsledere er nødt til at forholde sig til. Så set i lyset af al den debat, der er om plast, synes vi, det er vigtigt at skabe øget viden - og dermed sikre, at dansk virksomheder bliver bedre til at håndtere den plast, som på den ene eller den anden måde indgår i deres værdikæder, siger Mads Lebech, administrerende direktør i Industriens Fond.

Skal tjene sig ind i begge ender af værdikæden
Ifølge Mads Lebech kan øget viden om genanvendelse af plast være med til at styrke danske virksomheders konkurrenceevne ud fra devisen, at det, der er affald for den ene, kan være en ressource for den anden.

- Plast er ofte et affaldsprodukt, men det er jo også en råvare, der skal produceres, inden man køber den. Hvis man bliver dygtigere til at bruge mindre plast og tænkte i nye udformninger, er plast nemmere at genbruge som ressource, siger Mads Lebech og tilføjer:

- Så det er i begge ender af værdikæden. Dels kan man minimere brugen af den råvare, som plast er, men man kan også fraktionere råvaren senere, så man får nogle bedre produkter ud af det.

Men er der så nogle aftagere af de her forædlede plastprodukter?

- Ja, det er der. For eksempel Aage Vestergaard Larsen (en af projektpartnerne, red.), som bliver videnspartner og som selvfølgelig har et ønske om, at der kommer et større fokus på det her. Men der er flere andre, som arbejder med genanvendelse af plast og andre materialer, siger Mads Lebech.

Et kæmpe imageproblem
Ifølge Mads Lebech er genanvendelse af plast højt på agendaen, også på EU-niveau. Derfor skal man ikke frygte, at Danmark ender som en klassens duks, der taber konkurrenceevne ved at være overambitiøs på miljøets vegne.

- Virksomhederne skal gøre det her på to dagsordener. Den ene er en CSR-dagsorden, men det er der altså økonomi og penge i. Samtidig vil de opleve, at kunderne stiller krav til sine leverandører - CSR bliver et kriterium for, hvem man vælger at samarbejde med. Og særligt plast er i disse år udsat for et stærkt fokus i forhold til plastmængder i havene og så videre, så det er nok der, det allerstørste imageproblem er pt., siger Mads Lebech og slutter:

- Helt konkret tror jeg, at genanvendelse af plast fylder mere i debatten i dag end børnearbejde, for den diskussion er vi forbi.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11