23948sdkhjf

Baderinge blev markedsført som miljøvenlige - nu har firmaet fået en stor bøde

Man må ikke markedsføre en vare som værende 'miljøvenlig', hvis ikke man kan underbygge sin påstand.

Det har Københavns Byret slået fast overfor selskabet Liewood A/S, der nu er dømt til at betale 25.000 kr. i bøde.

"Forseelsen var en overtrædelse af markedsføringslovens forbud mod vildledning, da virksomheden markedsførte baderingene ”Baloo Swim Ring” som miljøvenlige, selv om de ikke var det," lyder det fra Forbrugerombudsmanden, der politianmeldte selskabet efter at have modtaget en klage over markedsføringen af baderingene. 

I følge Forbrugerombudsmanden markedsførte liewood.com fra 15. april til 16. juli 2020 baderingene med udsagnet ”made from BPA free ecofriendly PVC”. I stort set samme periode markedsførte selskabet baderingene i to opslag på Instagram og Facebook med udsagnene ”made from BPA free ecofriendly PVC” og ”#ecofriendly”.

- Hvis virksomheder er i tvivl om deres markedsføring er lovlig, så har vi offentliggjort både en kvikguide og en vejledning om, hvordan de kan sikre sig, at de ikke begår ”greenwashing”, når de markedsfører deres produkters miljømæssige fortrin, siger Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen i en udtalelse.

Lovgrundlag

Ifølge markedsføringslovens § 5 må markedsføring ikke indeholde urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde kunne vildlede forbrugerne.

Det er en betingelse for, at § 5 er overtrådt, at markedsføringen er egnet til at påvirke forbrugernes økonomiske adfærd, jf. markedsføringslovens § 8.

Kilde: Forbrugerombudsmanden

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109