23948sdkhjf

Coloplast-overskud står stille mens omsætningen vokser

Coloplast har øget omsætningen betragteligt, uden at overskuddet er vokset i samme grad

Medicovirksomheden Coloplast har øget omsætningen med 16 procent hen over det seneste år, men overskuddet er ikke fulgt med.

Det viser regnskabet for det forskudte regnskabsår 2021/22 fra selskabet, der har hovedsæde i Humlebæk.

Her opgøres omsætningen til 22,6 milliarder kroner. Når alt er trukket fra, står der et resultat efter skat på 4,7 milliarder tilbage på bundlinjen.

Det er to procent lavere end resultatet efter skat i det forrige regnskabsår.

Fjerde kvartal bød på vækst på fire af selskabets fem forretningsområder, mens der var tilbagegang i salget indenfor hud- og sårpleje.

Til gengæld er væksten i Kina fortsat hæmmet af coronarestriktioner.

Når overskuddet ikke følger med omsætningsvæksten, handler det blandt andet om øgede udgifter. Det siger Kristian Villumsen, der er administrerende direktør.

- Vi tager markedsandele på tværs af vores regioner og forretningsområder, samtidig med at vi leverer de højeste indtjeningsniveauer i branchen.

- Det gør vi til trods for påvirkningen fra covid-19 i Kina samt højere inputomkostninger, siger han i en kommentar til regnskabet.

Sammen med regnskabet løfter Coloplast også sløret for forventningerne til det nye regnskabsår.

Her forventer selskabet en omsætningsvækst på mellem 11 og 12 procent. Det er til dels takket være opkøbet af svenske Atos Medical, som Coloplast købte for 16 milliarder kroner sidste år.

Atos Medical er markedsledende inden for udstyr til patienter, der får fjernet hele strubehovedet eller dele af det.

Coloplast er i forvejen etableret på forretningsområderne stomi, kontinens, urologi og hud- og sårpleje.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156