23948sdkhjf

Re-Match:- Kæmpe tilbageskridt for miljøet, hvis dæk skal gå op i røg

Den danske genanvendelsesvirksomhed Re-Match er begyndt at forberede sig på, at EU-Kommissionens forslag om at forbyde polymerisk fyld i europæiske kunstgræsbaner bliver vedtaget. Et forslag, der ikke er uventet.

Det siger salgsdirektør Jens Christian Henneberg til Plastforum.

- Indenfor en årrække skal vi vænne os til et andet materiale end gummi. Måske bliver det erstattet med sand. Eller måske skal vi i stedet forholde os til et af de materialer, man tester i dag, for eksempel kork eller kokos. Uagtet, hvilke alternative materialer, man ender med, kan vi hos Re-Match hurtigt tilpasse vores processer, siger han.

Re-Match har fulgt med udviklingen længe. Tidligere var der langt mere gummi i kunstgræsbanerne, men mængderne er med tiden reduceret. Og i Tyskland har man helt fjernet kommunale tilskud til kunstgræsbaner med polymerisk infill for at stoppe brugen af gummi-granulat i banerne.

Men Jens Christian Henneberg forstår ikke helt udviklingen.

- For os som genanvendelsesvirksomhed er det ærgerligt, for genanvendelse af gummi har længe været en stor del af vores forretning, men det kan vi justere på forholdvis hurtigt, og der er afledte gevinster for os. Miljømæssigt forstår jeg bestemt ikke ideologien bag. Gummigranulat i kunststofbaner består primært af brugte bildæk, og hvis ikke man kan genanvende brugte bildæk, skal de fremover gå op i røg. Det bliver alligevel til en hel del bildæk, som ikke kan gøre bedre nytte end at ende som affald. Vi ser det som et klart tilbageskridt for miljøet, siger Jens Christian Henneberg, der selv har en fortid hos bildækgenanvenderne Genan.

Selvom EU-Kommissionens forslag kun er på tegnebrættet, vil Re-Match inden længe opleve et boost, vurderer Jens Christian Henneberg.

- Man må formode, at flere europæiske kommuner vil benytte lejligheden til at skifte baner ud allerede nu, hvis de alligevel risikerer, at de bliver tvunget til det indenfor få år, siger salgsdirektøren, som også forventer, at on-site separation af kunstgræsbanerne ikke længere vil være rentabel for kommunerne.

- Det bliver til fordel for os. Vi foretrækker at være ind over hele processen, og derfor er det vores håb, at banerne fremover altid bliver fragtet til Re-Match i hele ruller, så separationen kan ske hos os, på fabrikken og ikke ude i fodboldklubberne. Desuden er der en miljømæssig gevinst, for den mængde støv, en kunstgræsbane afgiver ved separation, er bare ikke smart i et boligområde, siger han.

Fakta

  • I Danmark er der i alt 380 kunstgræsbaner, hvoraf 300 af dem er belagt med gummigranulat.
  • EU-Kommissionen diskuterer pt. et forbud af polymerisk in-fill i kunstgræsbaner, men det kan tage flere år, før et eventuelt totalforbud i EU-landene bliver en realitet.
  • De omdiskuterede sorte gummistykker, der løbende fyldes på, er med til at sikre, at kunstgræsset står oprejst, og samtidig får græsset et bedre boldrul, opspring og støddæmpning.
  • Bagsiden er, at granulaterne klæber fast i tøj og støvler og flyttes væk fra banerne.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11