Den vestjyske producent Plastix har netop indgået en aftale med BMW om levering af trimdele. Råmaterialet indeholder omkring 30 procent genbrugte fiskenet og reb.
BMW Group arbejder med forskellige tilgange til at bruge plastaffald som råmateriale til køretøjskomponenter for at spare ressourcer og reducere CO2-emissioner.
Genanvendt nylonaffald danner grundlag for et syntetisk garn, som gulvmåtterne i BMW iX og den nye BMW X1 er lavet af. Dette materiale, kendt som ECONYL, er lavet af kasserede fiskenet samt slidte gulvbelægninger og restaffald fra plastproduktion.

Efter adskillelse gennemgår fiskenet og reb en proces, der producerer plastgranulat. Mens genanvendt maritim plast hidtil kun er blevet brugt i bilindustrien i form af fibre til nye køretøjskomponenter, er dette genbrugsmateriale nu også velegnet til sprøjtestøbningsprocessen for første gang. Råvaren til de komponenter, der fremstilles på denne måde, kan bestå af omkring 30 procent maritimt plastaffald, skriver BMW i en pressemeddelelse.
Samlet set har BMW-koncernen sat sig det mål at øge andelen af sekundære materialer i termoplasten brugt i nye køretøjer fra i øjeblikket omkring 20 procent til et gennemsnit på 40 procent i 2030.
Den adm. direktør Plastix, Hans Axel Kristensen, er begejstret for samarbejdet:
- BMW Group demonstrerer endnu en gang sin position som bilindustriens frontløber med hensyn til at integrere genanvendte råmaterialer, denne gang fra mekanisk genanvendte maritime affaldsfibre, og derved reducere råvarernes CO2-aftryk betydeligt, samtidig med at det erstatter ny plast, siger han.