23948sdkhjf

Bewi Cellpack er nu en realitet - opkøb er supplement til primære plastprodukter

Bewi Group har købt aktiemajoriteten, 51 procent, af emballagespecialisten Honeycomb Cellpack i april, og nu er navnet også skiftet: I midten af august blev Honeycomp Cellpack til Bewi Cellpack.

Virksomheden producerer og leverer bæredygtige og biologisk nedbrydelige  beskyttelsesemballager til store dele af den nordiske industri, primært i papir. Det ser Bewi som en naturlig del af udviklingen og udvidelse af forretningen, og på baggrund af købet kan Bewi dermed øge sin totale omsætning af papirbaserede løsninger til omtrent 200 milllioner danske kroner.

- Med købet af Honeycomb Cellpack ruster vi os til en fremtid hvor kunderne i stigende grad efterspørger papirbaserede emballageprodukter, hvor de også skal være 100 procent genanvendelige- og bionedbrydelige. Samtidigt udvider vi hos Bewi vores sortiment af designs og materialer indenfor beskyttelsesemballager – hvilket er helt i tråd med strategien om at være en komplet løsningsleverandør, siger adm. direktør for Bewi Denmark A/S, Karl Erik Olesen. 

Bewi Groups nyligt offentliggjorte halvårsregnskab viser, at flamingokoncernens nettoomsætning når 347 millioner euro, og et driftsresultat (justeret EBITDA) på 32 millioner euro. Men ikke kun de kolde økonomiske facts er interessante for fremtidens drift. Også Bewis bæredygtighedsmål er en målestok for den vej, Bewi ønsker at rette forretningen:  Blandet andet ønsker man at anvende 50 procent genanvendte eller ikke-oliebaserede råvarer, 50 procent bæredygtig energi (vind, sol, mm.) samt at 50 procent af transporten er baseret på ikke fossil brændsel.

Men hvordan ser Karl Erik Olesen fremtiden for EPS og plast hos Bewi?

Karl Erik Olesen siger til PlastForum:

- EPS og EPP er naturligvis fortsat vore primære produkter. Disse materialer har nogle andre typer egenskaber og fordele, som er helt tydelige og værdiskabende i henhold til emballage og isolering. Derudover er materialet jo 98 procent luft og to procent råvare, ligesom det er 100 procent genanvendeligt – og på vores circular-fabrik i Thisted gør vi jo netop meget ud af at indsamle, komprimere og recirkulere vores produkter, siger den adm.direktør. 

- Vi har valgt at købe BEWI Cellpack, således vi kan udvide vores produkt portefølje, således vi kan sikre vores kunder et bredt udvalg af løsninger – samtidigt med at det matcher vores bæredygtighedsstrategi og mål i forhold til. at Honeycomb-produkterne er 100 procent genanvendelige og 100 procent bionedbrydelige og er både komplementerende og alternative produkter til BEWI’s eksisterende løsninger, siger Karl Erik Olesen.

Udover den nævnte bæredygtighedsstrategi ønsker Bewi at ”lukke loopet” ved, at Bewi skal indsamle tilsvarende mængde materialer som de leverer til markedet hvert år (med en levetid på under et år), samt reducere deres affaldsdannelse og udsortere 80 procent til materiale genanvendelse.

Direktør hos Honeycomp Cellpack - nu Bewi Cellpack - Thomas Bladt ser salget som "en naturlig udvikling".

- Som en del af BEWI vil vi i fremtiden kunne fortsætte den positive og stabile vækst, vi har haft gennem de sidste ca. otte år, siger Thomas Bladt.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.063