23948sdkhjf

De kaster sig over salg af sprøjtestøbemaskiner i Danmark

De kinesiske sprøjtestøbemaskiner Haitian og Zhafir skal bredere ud på det danske marked, mener svenske Plamako, der i 17 år har solgt maskinerne på det svenske marked. Derfor har Plamako indgået en samarbejdsaftale med danske Mouldshop om salg og servicering af sprøjtestøbemaskinerne i Danmark.

Den første salgskontrakt på en 280 tons Haitian Mars III er allerede underskrevet og leveres til en kunde i det østjyske inden sommerferien.

- Det er måske ikke alle i plastbranchen, der har praktisk kendskab til Haitian- og Zhafir-maskinerne, men der er ingen tvivl om, at det er en markant spiller, der kommer på markedet her. MARS-modellen fra Haitian er verdens mest solgte sprøjtestøbemaskine med mere end 300.000 maskiner på verdensplan. Ud fra vores indledende dialog med forskellige kundetyper, har vi store forhåbninger om det potentiale, der ligger i matchet mellem Haitian, Zhafir og det danske marked, siger salgschef Jesper Thorne fra Mouldshop A/S.

- Vi har haft et tæt samarbejde med Plamako i mange år, for de sælger blandt andet vores maskine Flosense på det svenske marked, siger Jesper Thorne.

Han og teamet hos Mouldshop har erfaring med salg af sprøjtestøbemaskiner, idet tyske Dr. Boy i 2020 kom i folden hos den danske forhandler

I samarbejdet mellem Mouldshop og Plamako indgår også robotter og automationsløsninger fra franske brand Sepro, som har robotter siddende på mere end 40.000 sprøjtestøbemaskiner verden over.

 - Vi ser, at kunderne sætter pris på at kunne købe en komplet celle med støbemaskine, automation og periferiudstyr. Set i det perspektiv er der ikke mange grunde til, at kunderne ikke bør rette lidt opmærksomhed i vores retning, når der skal tænkes i nye projekter i produktionen, mener Jesper Thorne.

Sigter mod en væsentligt markedsandel

Da Plamako lancerede Haitian i Sverige for 17 år siden, var det ikke uden fordomme.

- Vi måtte selvfølgelig kæmpe med antagelsen om, at det blot var endnu et kinesisk maskinbrand, men som årene er gået, kigger kunderne på maskinernes kvalitet og pålidelighed – og ikke så meget, hvor hovedsædet ligger, fortæller Christer Sturesson, CEO hos Plamako AB.

Jesper Thorne forventer sig da også en del af potentialet i det danske marked, når man tænker på den markedsandel, Plamako har i den svenske plastbranche.

 - Når vi går ind i sådan et samarbejde, med alt hvad det kræver, så er det ikke blot med målet om at sælge et par maskiner hist og her. Vi er med på, at der vil være en vækstfase, hvor vi måske starter med relativt få maskiner om året, men vi sigter mod en væsentligt markedsandel i Danmark, siger Jesper Thorne.

I det daglige vil det være Mikael Morgenstjerne, plastspecialist og teknisk salgskonsulent i Mouldshop A/S, der skal varetage tilbud og salg af støbemaskiner og automationer i Danmark.

Haitian er det oprindelige varemærke fra den kinesiske maskinproducent og dækker i dag over hele sortimentet af servo-hydrauliske maskiner, mens Zhafir-varemærket i dag dækker de elektriske maskinserier fra producenten. Maskinerne produceres både på fabrikken i Kina, men også i langt højere grad på fabrikken i Tyskland. Det er som oftest disse maskiner, der ender på det europæiske marked.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.125