23948sdkhjf

Efter et helt liv med industriplast: Aage Vestergaard Larsen åbner nyt forretningssegment

De lavthængende frugter har indtil nu hængt i den genanvendte industriplast.

Den sang er velkendt fra administrerende direktør i Aage Vestergaard Larsen A/S, Franz Cuculiza, men nu har virksomheden taget det, den selv kalder et måneskridt, ind i et nyt forretningssegment: Post-consumerplast.

Det fortæller Franz Cuculiza og virksomhedens bestyrelsesformand, Gitte Buk Larsen, til Plastforum.dk.

- Vi lancerer nu et post-consumerprogram med otte forskellige materialer målrettet til sprøjtestøbning. Det er allerførste gang, at vi har med at post-consumermaterialer at gøre, så det er lidt stort for os, siger Gitte Buk Larsen, der er hende, der har sat ordet ”måneskridt” på virksomhedens nye retning.

Og hvorfor så nu efter næsten 50 år på markedet for genanvendelse af industriplast?

- Vi har en vækststrategi i firmaet, der gør, at vi skal se andre steder hen, hvis vi skal i mål. Det har taget utrolig lang tid at knække koden til, hvordan vi kunne oparbejde post-consumermaterialet i den kvalitet, vi ønsker, og hvordan vi får adgang til tilstrækkelige mængder, men nu er vi klar, siger Gitte Buk Larsen.

I en pressemeddelelse fra virksomheden fremgår det, at ledelsen med den nye satsning regner med at hæve omsætningen og bryde den magiske grænse på 100 millioner kroner.

- Det handler også om efterspørgslen på markedet. Vi har fået henvendelser på volumener fra flere brand ownere, som vi indtil nu ikke har kunne opfylde. Men det kan vi nu takket været aftaler med forskellige leverandører, og at teknologien også er klar, sige Franz Cuculiza.

Han uddyber, at de virksomheder, der er indgået aftaler med, blandt andet skal levere udtjente skraldespande/containere, kasser og indmad fra køleskabe, som derefter skal have nyt liv som granulat på fabrikken i Mariager.

- Vi er godt hjulpet på vej af de aftaler, vi har på nuværende tidspunkt. Der er vi tonnage-mæssigt rigtig godt med, og det handler også om at kunne sikre en ensartet, høj kvalitet og en leveringssikkerhed, siger Gitte Buk Larsen.

Løbende justering af fabrikken

Aage Vestergaard Larsen A/S har før sommerferien lagt 5 mio. kr. i udviklingen af en ny maskine, der kan håndtere husstandsplast – der ikke må forveksles med post-consumerplast.

Men til bearbejdningen af post-consumerplasten har det ikke været nødvendigt med investeringer eller nævneværdige tilpasninger på fabrikken, fortæller Franz Cuculiza.

- Vi har i de seneste fem år investeret løbende i fabrikken, der gør, at vi nu er klar i produktionen, siger han.

Og de producerede mængder bliver holdt helt adskilt fra virksomhedens industrifraktioner, fortæller Gitte Buk Larsen.

- De batches, vi sender ud af fabrikken, består af 100 procent post-consumerplast. Vi kan garantere fuld sporbarhed og dokumentation, og alle kan få et certifikat, hvis de ønsker det, siger hun.

Hvis vi bliver rendt over ende

Nu går lanceringen af det nye post-consumergranulat i gang. I første omgang uden det helt store marketingsfyrværkeri.

- Vi omtaler det online og sender flyers ud til dem, der ringer og er interesseret. Men det helt store salgsfremstød venter vi et par måneder med, når vi kan se, hvor meget vi bliver rendt over ende. Hvis vi gør det, er der jo ikke grund til at sætte gang i alt muligt fra starten, siger Franz Cuculiza.

Både han og Gitte Buk Larsen har dog en fornemmelse af, at de har fat i noget, og at det er mere sandsynligt, at de bliver rendt over ende end, at telefonerne står stille.

- Vi har store kunder, hvor vi ikke kan opfylde deres behov helt, men kun delvist. Og så har vi et par kunder i venteposition, der på grund af corona gik i stå med deres proces med at vælge materialetyper. Alt i alt gør det, at vi har en lille smule luft at give af, hvis vi skulle blive bestormet, siger Franz Cuculiza.

Tendens i tiden

Og materialets afsætning kan også blive hjulpet på vej af en tendens i tiden, fortæller han.

- Vi oplever efterspørgslen fra dem, vi allerede arbejder sammen med. Desuden kommer der nye EU-bestemmelser og krav om, at plastgenanvendelsesgraden i hvert medlemsland skal øges. Der kommer producentansvar og en skat på EU-niveau til virksomheder, der ikke bruger tilstrækkelige mængder af genanvendt plast, siger Franz Cuculiza.

Gitte Buk Larsen supplerer:

- Trækket kommer også fra den enkelte forbruger, hvor interessen for materialet bliver større, og flere bliver mere bevidste om deres forbrug, siger hun.

Men Aage Vestergaard Larsens måneskridt i den nye retning handler også om, hvor man vil hen som virksomhed, fortæller Gitte Buk Larsen.

- Endelig handler det også om at tage et samfundsansvar. Det ligger i vores DNA at ville den der forskel og hele tiden være i bevægelsen mod noget, der er bedre, siger hun.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125