23948sdkhjf

Kæmpe kommunikationskampagne skal vise plasten fra sin bedste side

| Af Anne Ristorp Kraufeldt | Tip redaktionen om en historie

Den almindelige forbruger skal have mere viden, og debatten om plast skal være mere realistisk

Til foråret giver ordet plast genlyd over hele Danmark, men det kommer for en gangs skyld ikke til at handle om plast i havet: Plastindustrien bruger et ikke nærmere oplyst millionbeløb på den største kampagne nogensinde for at bringe nuancer ind i den ofte sort/hvide plast-debat.

Kampagnen skal indeholde en bred pallette af kommunikationsinitiativer og retter sig primært mod forbrugerne, blandt andet med film på de sociale medier, outdoor-reklamer, printreklamer, animationsfilm, casevideoer fra Plastindustriens medlemmer, befolkningsundersøgelse og et digitalt dilemmaspil.

Målet er at vise plasten som en vigtig del af et moderne samfund og samtidig få skabt en mere realistisk og nuanceret offentlig debat om plast...

- Vi oplever, at den almindelig danske forbruger i stigende grad har en holdning til plast på den ene eller anden måde. Desværre oplever vi også, at plastdebatten ofte bliver meget sort/hvid. Vi synes derfor, at det er værd at bruge midler på informere og starte en mere frugtbar dialog om plastens muligheder og udfordringer, forklarer kommunikationschef Lars Friis Farsøe.

Forbrugerne er målet

Forbrugerne er et vigtigt kommunikationsmål for Plastindustrien, fordi sortering, forbrug og genanvendelse ofte afhænger af forbrugerens adfærdsmønstre. Kort sagt ønsker Plastindustrien ikke, at forbrugeren fravælger produkter på grund af plastdebattens ofte fejlbehæftede karakter.

- Der findes en plastnegativ slagside i debatten, og vi har behov for at synliggøre, hvor megen nytte et moderne samfund har af plast. Jeg er flere gange stødt på udtalelser, specielt på de sociale medier, om, at plast bør forbydes. Det ser jeg som en følge af uvidenhed. Derfor skal vi have startet en dialog med forbrugerne om, hvorfor det i mange sammenhænge giver rigtig god mening at bruge plast, siger Lars Friis Farsøe, der er i gang med optagelserne til en reklamefilm, hvor en familie vil udfase al plast fra dagligdagen. Hvilket selvfølgelig ikke er muligt uden blandt andet at undvære sit høreapparat, sit gamingudstyr, sin fødevareemballage, sin astmaspray og sin cykelhjelm.

- Vi gør det med et glimt i øjet, men i høj grad for at give en forståelse af, at plast er kommet for at blive. Og at der oftest ikke findes reelle alternativer, siger kommunikationschefen.

Dilemmaspil

Plastindustrien vil desuden med et dilemmaspil udfordre forbrugerne ved at bede dem tage stilling til en række problemstillinger i plastdebatten. Blandt andet om brugen af emballage, der ofte er udskældt i en almindelig husholdning.

Emballage bliver nemlig et stort emne i kampagnen. Den almindelige forbruger skal have viden om den plast, der er ganske uundværlig og også ofte den mest bæredygtige løsning til en lang række produkter.

- En af de mest udskældte plast-produkter er emballage, specielt på fødevareområdet. Men hvad vil man helst: Have plast om agurken eller købe en agurk, der kun kan holde sig et par dage?, spørger Lars Friis Farsøe.

Ensretning

Plastindustrien går med kampagnen ikke ind i en detaljeorienteret, politisk debat, dog berøres emner som ensretning af de kommunale affaldsordninger.

- Vi har ikke tænkt os at bruge kampagnen til at løfte så mange Christiansborg-specifikke dagsordener. Det findes der andre og bedre kommunikationskanaler til. Denne kampagne skal rette op på plastbranchens efterhånden ringe ry og gøre befolkningen stolte af, at vi har en industri i Danmark - og i borgernes egne lokalområder - der producerer solide produkter og skaber arbejdspladser. Vi, som alle andre, ønsker ikke plast i havene og i maven på havdyr. Derfor skal vi generelt have forbrugerne til at tænke over deres forbrug og over, hvordan de skiller sig af med deres affald, siger Lars Friis Farsøe.

Plastindustrien ønsker også at inddrage medlemmerne af Plastindustrien i kampagnen, ligesom medlemmerne kan drage fordel af et event-koncept, som kan bruges i virksomhederne.

Kampagnen går efter planen i luften i starten af april og varer til december. På Plastdagen i Industriens Hus den 28. maj vil man kunne opleve de mange initiativer, der er taget i forbindelse med den omfattende plast-kampagne.

Hold dig opdateret med PlastForum DK

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Kommentarer (0)

Mest læste

Forsiden lige nu

Sommer på Plastforum

Plastleverandør runder et skarpt hjørne og flytter i nyt domicil

Første spadestik taget hos Willbrandt Gummiteknik

Fald i danske konkurser kan være stilhed før stormen

Nyt fra branchens bestyrelser

Optimisme selvom antallet af plast-uddannelsesaftaler dykker

Nyhedsbrev

Sjællandsk genanvender går i drift og markerer med nyt navn

Online Avis Arkiv

Danske virksomheder ser mere optimistisk på fremtiden

Nyt fra branchens bestyrelser

Projektchef: Volumen og kvalitet er nøglen til EPS-genanvendelse

Fynske Fiberline indgår milliard-aftale

1

Tvinges til at sælge: Reno Nord må ikke længere eje sit sorteringsanlæg

Lego-familien køber bid af Quantafuel

Direktør i Plus Pack: Drømmeudspil for klimapartnerskab

Efter dansk opkøb: EPS-gigant overtager britisk foretagende

Kvalitetschef runder 25 år hos AVL

Tre plastvirksomheder er - stadig - i spil til Byggeriets Klimapriser

Nyt fra branchens bestyrelser

Plastdirektør ny næstformand i DI Aalborg

Plastindustrien: Plastemballage-forslag fra EU giver ikke klare grønne gevinster

Ny administrerende direktør i RC Plast

Plastindustrien roser politisk aftale om tiltrængt reform af affaldsområdet

Affaldsaftale på plads: Nu skal der sorteres i ti fraktioner

Ny næstformand i Plastindustrien

Nyt privat sorteringsanlæg til 250 mio. kr. kan skille shampooflasker fra bæreposer

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Miljøminister: Virksomheder må sikre, at deres emballage kan genanvendes

Igus inviterer på virtuel messe

Plus Pack direktør valgt til DI-bestyrelse

Nye tal: Færre coronakonkurser i Jylland end i København

Nu bliver Scandinavian Coating en nordisk messe

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Marts-tal: Industriproduktionen er endnu ikke påfaldende påvirket af corona

PUR-producent henter ny direktør i egne rækker

Flere virksomheder frygter at skulle fyre medarbejdere

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Blikkenslager / Tekniske isolatør søges

Precision at all altitudes - ZEISS Aerospace Solutions

Gode ideer bliver til succesfulde produkter

Plast i vores blå natur – men er det et problem?

Kursus: Anvendelse af regenerat i praksis

Busch Vakuumteknik Ønsker god sommerferie

How Retrofit can make your CMM state-of-the-art again

Calling all the unsung production heroes!

Gratis e-fakturering - e-conomic sætter ny standard

Flere maskiner med ens IP på samme netværk?

Tag imod input udefra

Vi holder åbent hele sommeren!

Du kan stadigvæk nå det - SCM Live Show - online messe

DAQ HAT 172 fra MCC til billig vibrations- og støjmåling

Det sker nu - SCM GROUP live show event – online messe

Har du plads til 10 skraldespande?

Automatisk persontæller system og adgangskontrol til lokaler

ZEISS Innovation Rocks - Join us every week!

INVITATION til SCM GROUP live show event – online messe

PMC Hydraulics ønsker dig en rigtig dejlig sommer

Nye funktioner til AI med D365 styrker din forretning

Webinar om konsignationslager og Dynamics 365 BC

INVITATION til SCM GROUP live show event – online messe

GTS Performanceregnskab 2020 er netop udkommet

Folieproducent Sky-light anvender klovakuumteknologi

Send til en kollega

0.141