23948sdkhjf

Kæmpe kommunikationskampagne skal vise plasten fra sin bedste side

| Af Anne Ristorp Kraufeldt | Tip redaktionen om en historie

Den almindelige forbruger skal have mere viden, og debatten om plast skal være mere realistisk

Til foråret giver ordet plast genlyd over hele Danmark, men det kommer for en gangs skyld ikke til at handle om plast i havet: Plastindustrien bruger et ikke nærmere oplyst millionbeløb på den største kampagne nogensinde for at bringe nuancer ind i den ofte sort/hvide plast-debat.

Kampagnen skal indeholde en bred pallette af kommunikationsinitiativer og retter sig primært mod forbrugerne, blandt andet med film på de sociale medier, outdoor-reklamer, printreklamer, animationsfilm, casevideoer fra Plastindustriens medlemmer, befolkningsundersøgelse og et digitalt dilemmaspil.

Målet er at vise plasten som en vigtig del af et moderne samfund og samtidig få skabt en mere realistisk og nuanceret offentlig debat om plast...

- Vi oplever, at den almindelig danske forbruger i stigende grad har en holdning til plast på den ene eller anden måde. Desværre oplever vi også, at plastdebatten ofte bliver meget sort/hvid. Vi synes derfor, at det er værd at bruge midler på informere og starte en mere frugtbar dialog om plastens muligheder og udfordringer, forklarer kommunikationschef Lars Friis Farsøe.

Forbrugerne er målet

Forbrugerne er et vigtigt kommunikationsmål for Plastindustrien, fordi sortering, forbrug og genanvendelse ofte afhænger af forbrugerens adfærdsmønstre. Kort sagt ønsker Plastindustrien ikke, at forbrugeren fravælger produkter på grund af plastdebattens ofte fejlbehæftede karakter.

- Der findes en plastnegativ slagside i debatten, og vi har behov for at synliggøre, hvor megen nytte et moderne samfund har af plast. Jeg er flere gange stødt på udtalelser, specielt på de sociale medier, om, at plast bør forbydes. Det ser jeg som en følge af uvidenhed. Derfor skal vi have startet en dialog med forbrugerne om, hvorfor det i mange sammenhænge giver rigtig god mening at bruge plast, siger Lars Friis Farsøe, der er i gang med optagelserne til en reklamefilm, hvor en familie vil udfase al plast fra dagligdagen. Hvilket selvfølgelig ikke er muligt uden blandt andet at undvære sit høreapparat, sit gamingudstyr, sin fødevareemballage, sin astmaspray og sin cykelhjelm.

- Vi gør det med et glimt i øjet, men i høj grad for at give en forståelse af, at plast er kommet for at blive. Og at der oftest ikke findes reelle alternativer, siger kommunikationschefen.

Dilemmaspil

Plastindustrien vil desuden med et dilemmaspil udfordre forbrugerne ved at bede dem tage stilling til en række problemstillinger i plastdebatten. Blandt andet om brugen af emballage, der ofte er udskældt i en almindelig husholdning.

Emballage bliver nemlig et stort emne i kampagnen. Den almindelige forbruger skal have viden om den plast, der er ganske uundværlig og også ofte den mest bæredygtige løsning til en lang række produkter.

- En af de mest udskældte plast-produkter er emballage, specielt på fødevareområdet. Men hvad vil man helst: Have plast om agurken eller købe en agurk, der kun kan holde sig et par dage?, spørger Lars Friis Farsøe.

Ensretning

Plastindustrien går med kampagnen ikke ind i en detaljeorienteret, politisk debat, dog berøres emner som ensretning af de kommunale affaldsordninger.

- Vi har ikke tænkt os at bruge kampagnen til at løfte så mange Christiansborg-specifikke dagsordener. Det findes der andre og bedre kommunikationskanaler til. Denne kampagne skal rette op på plastbranchens efterhånden ringe ry og gøre befolkningen stolte af, at vi har en industri i Danmark - og i borgernes egne lokalområder - der producerer solide produkter og skaber arbejdspladser. Vi, som alle andre, ønsker ikke plast i havene og i maven på havdyr. Derfor skal vi generelt have forbrugerne til at tænke over deres forbrug og over, hvordan de skiller sig af med deres affald, siger Lars Friis Farsøe.

Plastindustrien ønsker også at inddrage medlemmerne af Plastindustrien i kampagnen, ligesom medlemmerne kan drage fordel af et event-koncept, som kan bruges i virksomhederne.

Kampagnen går efter planen i luften i starten af april og varer til december. På Plastdagen i Industriens Hus den 28. maj vil man kunne opleve de mange initiativer, der er taget i forbindelse med den omfattende plast-kampagne.

Hold dig opdateret med PlastForum DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

SallingPlast vinder ordre til Bangladesh

Nu producerer Grundfos værnemidler

20.000 virksomheder har søgt om lønkompensation

Nu er international kompositmesse helt droppet i 2020

Vælg rigtigt hvis konkursen truer

Nyt fra branchens bestyrelser

Nyhedsbrev

Europas skumproducenter frygter store tab

Online Avis Arkiv

Støvring-virksomhed har levereret 1.600 nyseskærme til Nettos butikker

40 år på AVL – Knold har aldrig haft en sygedag

Kæmpe interesse for digitalt møde om eksport under corona

Lego forlænger lukningen af 150 butikker

12

Statsminister overvejer gradvis genåbning efter påske

Fusionskontrol udskydes til efter påske

Regeringen hæver loft for virksomheders lønkompensation

Over 10.000 virksomheder har søgt om lønkompensation

Nordiske Medier går stærkt frem og lancerer nyt nichemedie målrettet kommuner

Maskinproducent frygter halveret omsætning

Rapport: Dansk erhvervsliv bløder milliarder

Nyt fra branchens bestyrelser

KraussMaffei Group siger farvel til den administrerende direktør

SP Groups direktør om corona: Vi savner velfungerende markeder

SP Group vinker farvel til økonomidirektør og nedsætter ny direktion

SP Group runder 2 milliarder

Grathwol skruer op og leverer emballage til en million flasker håndsprit

Hos LM Wind Power måler man de ansattes temperatur før arbejde

4.690 virksomheder har søgt lønkompensation på et døgn

Pressede virksomhedsejere lægger hjemmeside ned

SMVdanmark savner afklaring på lærepladser i corona-krisen

AVL finder salgs- og indkøbschef i egne rækker

3F: Trepartsaftale er et afgørende værn mod massefyringer

SMVdanmark: Selvstændige lades i stikken

Dansk Metal: Enormt positivt med ny trepartsaftale

Coronavirus giver ekstra travlhed hos sønderjysk værktøjsfabrik

Affaldsforening bakker op om bedre design af emballage

Nyt fra branchens bestyrelser

Brugte dæk kan ende som nye bildele

Et eventyrland for 3D-print

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Nu tester GTS-institut værnemidler 24 timer i døgnet

SCM showroom maskiner til salg!

Mirit Glas leverer hærdet glas i høj kvalitet!

Forårs kampagne på mobil filterenhed - spar 5.000,00

Ubro SystemPac holder produktionen igang

10 ting du bør overveje, når du skal vælge EDI-leverandør

Wet wipes - håndrengøring

Vi er her som vi plejer

Ergonomiske sakse-arbejdsborde til intropris!

Kasseveksler betyder fuld udnyttelse af plaststøbemaskine

Service og vedligehold på ventilationsanlæg.

Ergonomiske sakse-arbejdsborde til intropris!

Sikker og hurtig fortøjning af skibe og færger med vakuum

Bestseller Sav, og så til kampagnepris!

Forårs kampagne på mobil filterenhed - spar 5.000,00

Større kunde og medarbejder tryghed

Rundsavens afløser!

Danmarks største lagerførende trælastforhandler opgraderer

Mindre pladsbrug, høj sikkerhed, nem at betjene for én mand!

Video: Hvad er Unified Commerce og hvorfor er det så vigtigt

Overblik: Regeringens hjælpepakker 19. marts 2020

Deltag i produktionsledernetværk efter Corona-krisen

Sikker service

Energisparende ventilationsanlæg fra DFI-Gruppen A/S

SynFlex lagerfører nu EMC forskruninger

Send til en kollega

0.16