23948sdkhjf

Brugte maskiner går som varmt brød på verdensmarkedet

Der er stor efterspørgsel på brugte maskiner hos maskinleverandøren Normann & Kock. Det udelukker dog ikke salg af nye maskiner, men kunderne holder pt. på pengene, oplever leverandøren

Når der er lavvande i industrien, er brugtmarkedet i top.

Det mærker maskinleverandøren Normann & Kock i disse måneder, hvor maskinerne sprøjter ud fra lageret med en hast, der gør det vanskeligt for forhandleren at følge med.

- Det er udslagsgivende, at markedet er lavt - så investerer virksomhederne kun i det mest nødvendige. Vi sælger ca. 80 brugte maskiner om året, forklarer Søren Kock, indehaver af Normann & Kock.

Det stagnerende marked betyder dog ikke, at markedet for nye Demag-maskiner står stille. Normann & Kock, der er eneforhandler af Demag i Danmark, har haft et "fornuftigt salg" i 2019, men det står ikke mål med salget for et par år siden, hvor man solgte tre gange så mange nye sprøjtestøbemaskiner som forventet.

10 år med brugt
De seneste ti år har Normann & Kock dyrket brugtmarkedet. Lige nu står 17 maskiner på lageret, men virksomheden køber løbende ind - for de ved, at salget står og venter lige om hjørnet.

- Typisk er det sådan, at vi får en forespørgsel, der svarer til en maskine på lageret - eller også går vi på jagt efter maskinen over hele verden med hurtig gevinst. Det er sjældent, maskinerne står i venteposition ret længe. Det sker ofte, at en kunde har ringet til os med en forespørgsel, og når kunden så er klar til at slå til - så er maskinen væk igen. Det går bare hurtigt pt., siger Søren Kock.

Brugt med garanti
Normann & Kocks maskinservice med erfarne montører er ret afgørende for kunderne. Specielt når man handler brugte maskiner.

- Vi kan tjekke, hvad maskinen tidligere har været brugt til, og hvornår reservedelene er skiftet. Det betyder, at de brugte maskiner kommer med garanti for fejl, hvilket naturligvis er altafgørende i en moderne produktion, siger Søren Kock.

Det er ikke kun i Danmark, at markedet for brugte maskiner er varmt. Normann & Kock sælger maskiner til hele verden.

- Det er hændt, at vi har købt en maskine i Holland for derefter at sælge den tilbage til Holland igen. Vi har været i Seoul og købe maskiner op, og vi har for nylig leveret to maskiner til Sydafrika. Der er ikke ret mange markeder, der er nye for os.

Hvilke maskiner er der størst efterspørgsel på?
- 80 ton, og nogle gange 35 ton. Maskinerne må helst ikke være mere end 12-15 år gamle, er vores indtryk. Heller ikke selvom sprøjtestøbemaskiner sagtens kan køre i 30 år, siger salgschef Brian Toft og forklarer, at der trods det lukrative brugtmarked også er et marked for større, nye maskiner.

- Krystalkuglen kan være lidt støvet. Det er ret vanskeligt at forudsige, hvilken vej markedet vender lige nu, siger Brian Toft.

Fordele med fuldelektrisk
Er der lige stort salg i fuldelektriske som hydrauliske maskiner?

- Vi kæmper en brav kamp for at overbevise kunderne om fordelene ved fuldelektrisk. Industrien skal ind i den grønne kamp, men det er en sag, der i høj grad bør ligge hos politikerne, som kan nå langt, hvis de lovgiver grønt til fordel for branche, mener Søren Kock.

- Jo større virksomheden er, jo nemmere er salgsargumenterne for fuldelektrisk. Prisen er højere, og det skræmmer de helt små virksomheder væk. Til gengæld er energiudgiften 80 procent lavere, støjen fra maskinen er reduceret 10 db i forhold til hydrauliske maskiner, og den højere investering på 15-20 procent kan dårligt måles over de 30 år, maskinen er i drift, siger Søren Kock og understøtter sin pointe med at vise en mail fra en kunde, der søger at få skiftet slanger på en 30 år gammel maskine.

- Det siger lidt om den forventede holdbarhed, siger han.

Afhængig af ordrebøger
Søren Kock ser det nuværende maskinmarked som værende afhængig af plaststøbernes kunder.

- Man investerer ikke, med mindre projektet med sikkerhed er i ordrebogen. Vi har pt. både længere projekter i støbeskeen, men også "her og nu"-projekter, fordi ordren er tikket ind. TIlbudsmængden er nogenlunde konstant, men tilbuddene ligger lidt længere, end vi er vant til, siger Søren Kock, men understreger dog:

- Vi ved, hvad vi skal lave. Vi keder os ikke.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11