23948sdkhjf

Jysk Pressalit-direktør om tocifret millionoverskud: Vi har fået et ”fornuftigt plus”

Pressalit, med hovedsæde i Ry, lander et fornuftigt resultat for 2018 på 23,4 millioner før skat. Det fremgår af årsregnskabet, som netop er offentliggjort.

Tallene viser et 2018, som ligger meget tæt på 2017.

Den samlede omsætning for 2018 udgjorde 367 mio. kr. mod 366 mio. kr. i 2017, og resultat før skat på 23,4 mio. kr. er en lille stigning fra de 22,0 mio. kr., der blev realiseret i 2017.

– Vi må betragte årsresultatet som tilfredsstillende, især når vi tager i betragtning, at vi har oplevet en øget konkurrence på flere af vores kernemarkeder og samtidig har investeret væsentligt i både produktudvikling, nye it-systemer til blandt andet branding, e-commerce og sikkerhed samt nyt produktionsudstyr. Vi når ikke helt niveauet fra 2015 og 2016, som var rekordår i Pressalits historie, men det er stadig et fornuftigt plus, siger virksomhedens administrerende direktør Kim Boyter i en pressemeddelelse.

Prisbelønnet design
Især toiletsæde-forretningen Pressalit Seats oplever den tilspidsede konkurrencesituation, hvor de mange aktører på markedet er med til at presse produktpriserne ned.

På Pressalit Care-området er der derimod flere muligheder for at differentiere sig fra konkurrenterne gennem strategiske satsninger på nye produktkategorier:

– Vi har lavet undersøgelser, som viser, at 96 procent af de handicappede ser manglende toiletfaciliteter i det offentlige rum som et problem. Især i angelsaksiske lande som England, USA og Australien er der en stigende bevidsthed om, at dét område skal forbedres. Derfor ser vi et potentiale i bl.a. udvikling af bruse- og skiftlejer til svært handicappede, eksempelvis til lufthavne og indkøbscentre, siger Kim Boyter.

Satsningen har i 2018 ført til flere konkrete produktlanceringer, blandt andet et bruseleje, som er specielt udviklet til det nordamerikanske marked.

I tråd med Pressalits tradition har det høj prioritet, at produkterne er veldesignede, og flere af de nye produkter er da også blevet belønnet med designpriser i både USA og Europa, blandt andet Red Dot og Universal Design.

Har overtaget distributør
Det er ikke designpriser, der har præget det forgangne år.

Også opkøb har præget året, eftersom Pressalit har overtaget sin lokale distributør i Holland, Wijnbeek Sanitair i Amsterdam.

Det betyder nye muligheder for markedsandele.

– Wijnbeek Sanitair har indtil nu udelukkende solgt vores produktprogram inden for toiletsæder, men vi ser et muligt vækstpotentiale i forhold til vores Pressalit Care-sortiment i Holland. Vi tror på, at overtagelsen af distributøren kan generere et mersalg på et marked, hvor vi i forvejen har et godt navn, siger Kim Boyter.

I forhold til 2019 er Kim Boyter forsigtig optimist. Trods usikkerhederne omkring Brexit forventer Pressalit at kunne vinde flere projekter og dermed hente vækst på især kernemarkeder som Tyskland, Holland, Skandinavien, USA, og England.

Det melding kommer til trods for, at Kim Boyter flere gange det forgangne år har udtryk sin bekymring på baggrund af det mulige brexit. I fortalte han, at det havde kostet Pressalit 2 mio. kr., at pundet var blevet dyrere. Storbritannien er virksomhedens fjerde største marked.

Pressalit A/S
mio. kr. 2018 2017
Nettoomsætning 367,4 366,7
Resultat af primær drift 20,8 23,2
Resultat før skat 23,4 22,0
Årets resultat 18.3 17.3
Balancesum 243,0 271,9
Egenkapital 130,1 151,6
Antal ansatte 294 296
Regnskabsåret blev afsluttet 31. december 2018.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062