23948sdkhjf

80 sugekopper håndterer Termas komposit

I stedet for hænder skal 80 sugekopper i fremtiden bygge flydele i komposit hos Terma. Sugekopperne, som styres af en kæmpe robot, skal forsigtigt få tynde fibermåtter placeret i forme.

Terma har i tre år arbejdet tæt sammen med forskere om at udvikle robotter, som kan bygge kompositdele. Kompositdelene bygges i dag op af mange lag fibermåtter - et klæbrigt materiale som lag på lag placeres på en form.

Der må ikke opstå kritiske luftbobler eller folder under måtterne. Den lange komplicerede proces foretages manuelt af en person, hvilket er med til at gøre kompositdele dyre.

- Vi er der, hvor vores automatiserede system kan klare de mest simple kompositdele, men nu skal vi udvikle og teste systemet på dele med større krumning. Det er meget kompliceret at få sugekopperne til at placere fibermåtter i forme med større krumninger, uden der opstår kritiske luftbobler under måtten, forklarer professor Henrik Gordon Petersen fra SDU Robotics.

Fakta:

Forskningsprojekt: FlexDraperProduct

Bevilling: 8.147.649 kroner fra Innovationsfonden

Budget: 11.769.213 kroner

Partnere: Terma, Technicon, NLR, SDU, DTU og Aalborg Universitet

Robotter giver konkurrencefordel
Termas vicepræsident, Jesper Freltoft, peger på, at den automatiserede robotløsning gør virksomheden fra Grenaa interessant for verdens førende flyproducenter. 

- Det vil forbedre vores konkurrenceevne betydeligt, hvis vi får mulighed for at automatisere den mest tidskrævende proces i hele fremstillingen af kompositdele – den manuelle oplægning. Derudover er automatiseringen et vigtigt led i vores digitalisering af produktionen og et banebrydende eksempel på, hvordan vi udnytter den digitale tråd fra design og hele vejen til produktionen i fabrikken, forklarer Jesper Freltoft. 

Udgangspunktet er, at teknologien skal testes på produktionen af flydele til Lockheed Martins F-35. Senere vil den blive brugt i mange andre industrier, hvor man producerer kompositdele - både indenfor og udenfor flyindustrien.

- Det er jo altid nemmest at få ting til at fungere i laboratoriet. Der vil helt sikkert komme udfordringer, når vi begynder at teste i større skala i et produktionsmiljø – her er tolerancen og tålmodigheden overfor fejl meget lille, siger Jesper Freltoft.

  • Verdens førende i komposit
    Årligt stiger brugen af kompositmaterialer med 12 procent.
  • Det er især fly-, bil-, og vindmøllebranchen, der skifter dele ud med det stærke og lette kulfibermateriale. Grunden til, at komposit ikke er mere udbredt er, at det er meget dyrt at producere. Derfor arbejder forskere fra SDU på at finde en robotløsning, som kan gøre kompositdele billigere. 
  • Henrik Gordon Petersen har netop modtaget godt 8 millioner kroner fra Innovationsfonden til projektet FlexDraperProduct. Målet er, at robotforskerne i 2020 er så langt fremme med udviklingen af en robotløsning til automatisk oplægning af fibermåtter til kompositdele, at Terma vil investere i løsningen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094