23948sdkhjf

DBI har knækket koden til bilindustrien

| Af Anne Ristorp Kraufeldt | Tip redaktionen om en historie

- Halvdelen af det produkt, vi sælger, er dokumentation, siger administerende direktør hos DBI Plastics, der blandt andet leverer til den globale bilindustri.

Røde, gule og blå plast-emner sprøjtes ud i døgndrift på DBI på Midtsjælland. Omgivet af marker så langt øjet rækker, tårner to store fabrikker op, velplaceret med kun tre kilometers mellemrum i Stenlille og Stenmagle.

Maskinerne står aldrig stille. Sådan har det efterhånden været en del år. Strategien med produktion til bilindustrien, er for alvor slået igennem: Efterspørgslen på teknologisk avancerede beskyttelsesløsninger er i vækst - og det giver sorte tal på bundlinjen.

Læs også: Søren Ulstrup helt i front hos SP Moulding

Hos DBI steg salget i 2017 til 173 mio kr., fra 150 millioner kroner i 2015 og 160 millioner kroner i 2016.

Kompleks industri
Stigende krav fra bilindustriens krævende kunder betyder, at DBI styrker sin position i markedet. Det fortæller adm. direktør Hans Hellstrøm Henningsen:

- Bilindustrien er kompleks og præget af stærk konkurrence. Der er ikke mange nye leverandører, der får foden indenfor. Men hvis man som os allerede har et godt ry og forstår at følge med kundernes krav, så har man nemmere ved at komme ind på nye markeder, siger Hans Hellstrøm Henningsen.

Flere end to tredjedele af DBI’s kunder kommer fra bilindustrien. Resten fordeler sig bredt i industrien, herunder store virksomheder som producerer entreprenørmaskiner, vindmøller og fly.

Læs også: SP Group køber finsk sprøjtestøbevirksomhed

’Protect’ og ’Connect’
DBI’s kerneforretning kaldes "Protect": Plastdele til beskyttelse af især bilers komplicerede teknik. Der er ekstremt mange komponenter i en bil, og stort set alt skal beskyttes. Vi snakker let mange hundrede komponenter i en enkelt bil.

I dag køber bilmærker som blandt andre Tesla, BMW og Mercedes beskyttelseselementer fra DBI. Der er tale om plastdele, der beskytter bilens "indmad". Og dele, der fjernes igen, når bilen samles på fabrikken.

Hans Hellstrøm Henningsens mål er at støbe dele, der skal blive i bilerne. DBI kæmper nemlig for at få en luns af markedet på et helt nyt område: ’Connect’, der omhandler blivende samlekomponenter til biler.

- Det er relativt nyt for os, og meget, meget spændende. Vi kan intet tage for givet, selvom vi har gode, loyale kunder i branchen, så det kræver en kæmpe indsats at satse nyt, siger Hans Hellstrøm Henningsen.

Læs også: Producent af sprøjtestøbemaskiner underskriver cirkulær plastaftale

Connect-missionen er helt specifikt at udvikle en række af de endnu ikke standardiserede forbindelser. DBI er godt igang og har allerede udviklet løsninger til Peugeot, Honda, VW, Opel og Renault.

Krav til dokumentation
Selvom kampen om kunderne er hård, har DBI en fordel med deres gode, internationale ry i branchen. Det handler om sikkerhed, og når det kommer til bilindustrien, bliver kravene ikke større. Den klassiske 0-fejls tankegang stiller store krav til DBI satsning på Connect.

Men det gælder i høj grad også for Protect. Bilindustrien stiller kæmpe krav til genanvendelighed og dokumentation.

- Vores kunder kender de præcise råvarer, der bliver brugt. Alt bliver registreret til mindste detalje. Vi bruger de mest gængse polymerer og kan bryde fuldstændig ned til råvare-komponenter igen. Vi lever op til PPAP-krav, komplet dokumentation for produktet. Halvdelen af det produkt, vi sælger, er vel nærmest at betragte som dokumentation, siger Hans Hellstrøm Henningsen og kalder kæden af cirkulær økonomi i bilindustrien for ’sindssygt begavet’.

Læs også: Kom tæt på 3D-print af sprøjtestøbeforme

Han suppleres af produktionsdirektøren:

- Vi har desuden stort set ikke affald. Vi kan selvfølgelig lave en fejlproduktion eller have spild ved opstart. Men vi holder polymererne internt, bryder ned og genanvender, siger produktionsdirektør Kim Nihøj.

Hvem er jeres største kunder?

- Vi leverer til stort set alle OEM-mærker og deres leverandører - såkaldte first tiers, siger Hans Hellstrøm Henningsen.

Det virker som en rimelig sikker business case, når først man har fået foden indenfor?

- Det er det også. Det er trofaste kunder, vi arbejder med. Så længe vi globalt leverer til tiden i den rette kvalitet og til den rette pris.

Hold dig opdateret med PlastForum DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Det nye pantsystem starter mandag

SP Group køber finsk sprøjtestøbevirksomhed

Vink Plast: Bredden er altafgørende

Bredden er alt afgørende for Vink Plast, der leverer både til giganterne i vindmøllebranchen og de mindre aktører i den danske maskinindustri

Mil-tek runder levering af 50.000 maskiner på verdensplan

Forskere finder grønne alternativer til plastik i Lego-klodser

Inter Primo runder seks årtiers milepæl

Nyhedsbrev

Jagten på spåner i mikrostørrelse

Online Avis Arkiv

Danske virksomheder bør stile højere med 3D-print

3D-print har potentialet til at ændre virksomheders forretningsmodel, viser rapport.

Drustrup rækker hånden ud til udsatte unge på jobjagt

Plastforum er på Folkemødet

Ulstrup: Plastens image lider under uvidenhed

Ny formand og sekretariatsleder i DIs affaldssektion

Strategien giver gevinst: Mikkelsen firedobler bundlinjen

Nyt fra branchens bestyrelser

Endnu en ny direktør i Dansk Erhverv

Inter Primo køber britisk ejet virksomhed

Plastindustrien fuldender rokaden

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Medie: Coloplast pønser på at sælge ud

Slagterigigant skifter til 55 millioner PET-bakker

Opkøb giver røde tal hos Faerch

Rotationsstøber leverer 32 kvindeurinaler til festivalsæsonen

Åbningen af Quantafuel udskudt

Malaysia sender 3300 ton plastik tilbage til rige lande

Omstridt dækfabrik har fået midlertidigt grønt lys

Nyt æresmedlem i Plastindustrien

Nyt fra branchens bestyrelser

Kulfiberpriser koster på Fiberlines bundlinje

Topledere ser sorte skyer i horisonten

Cigaretskod skyld i virksomhedsbrand

Nyt fra branchens bestyrelser

Plastdagen melder alt udsolgt

Den vanskelige plast bliver sværere at eksportere

Rekordmange flasker og dåser gik gennem pantsystemet i 2018

Brand i sønderjysk plastfabrik

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Safirglas, det hårde glas - næsten ligeså hårdt som diamant

Al den plast, du ikke kan se på stranden, er et stigende miljøproblem

Webinar | Plastic production: Process optimization by using ZEISS solutions

Hvad er Narrowband IoT (NB-IoT) og hvornår skal man vælge det?

Hærdet glas er glas med ekstra stor brudstyrke! Og fås hos Mirit Glas

Løfteborde fra Thrane Maskiner ApS

Har du brug for tyndt, stærkt og hårdt glas? Så skal det være kemisk hærdet!

Har du også resttræ, éngangspaller, og andet der skal neddeles til flis?

Sierra Wireless udnævner DeltaM2M til AirLink® Premier Partner

Bæredygtige løsninger fra Norner

Første Xact Metal 3D-printer i Europa hos Protech

Ny SNYPER-LTE Graphyte signaltester - analyserer flere netværk samtidig

Pressemeddelelse: NTI Group opkøber Protech MAKE-forretningsområde

Ny direktør skal sætte turbo på væksten

Interesseret i materialeteknologi? Og testfaciliteter?

3G-netværket har talte dage

Teknologi og innovation på folkemødet

Buet hærdet glas i bedste kvalitet

Med den månedlige ZEISS-quiz kan du teste din viden om måleteknik og fejre vores 100 års jubilæum

Engagerede ROB-EX planlæggere mødes i deres eget brugernetværk

Laboratorieundersøgelser - Norner

900 meter mussetrapper sendt fra Esbjerg til Norge

Store udfordringer kræver nye innovationer - Norner Research

MakerBot PETG til industrielle applikationer

Eksperten i Teknisk glas - det er Mirit Glas!

Send til en kollega

0.167