23948sdkhjf

DBI har knækket koden til bilindustrien

| Af Anne Ristorp Kraufeldt | Tip redaktionen om en historie

- Halvdelen af det produkt, vi sælger, er dokumentation, siger administerende direktør hos DBI Plastics, der blandt andet leverer til den globale bilindustri.

Røde, gule og blå plast-emner sprøjtes ud i døgndrift på DBI på Midtsjælland. Omgivet af marker så langt øjet rækker, tårner to store fabrikker op, velplaceret med kun tre kilometers mellemrum i Stenlille og Stenmagle.

Maskinerne står aldrig stille. Sådan har det efterhånden været en del år. Strategien med produktion til bilindustrien, er for alvor slået igennem: Efterspørgslen på teknologisk avancerede beskyttelsesløsninger er i vækst - og det giver sorte tal på bundlinjen.

Læs også: Lego: 3D print i produktionen ligger ikke i støbeskeen

Hos DBI steg salget i 2017 til 173 mio kr., fra 150 millioner kroner i 2015 og 160 millioner kroner i 2016.

Kompleks industri
Stigende krav fra bilindustriens krævende kunder betyder, at DBI styrker sin position i markedet. Det fortæller adm. direktør Hans Hellstrøm Henningsen:

- Bilindustrien er kompleks og præget af stærk konkurrence. Der er ikke mange nye leverandører, der får foden indenfor. Men hvis man som os allerede har et godt ry og forstår at følge med kundernes krav, så har man nemmere ved at komme ind på nye markeder, siger Hans Hellstrøm Henningsen.

Flere end to tredjedele af DBI’s kunder kommer fra bilindustrien. Resten fordeler sig bredt i industrien, herunder store virksomheder som producerer entreprenørmaskiner, vindmøller og fly.

Læs også: Se maskinen, der slår alle rekorder hos Unika

’Protect’ og ’Connect’
DBI’s kerneforretning kaldes "Protect": Plastdele til beskyttelse af især bilers komplicerede teknik. Der er ekstremt mange komponenter i en bil, og stort set alt skal beskyttes. Vi snakker let mange hundrede komponenter i en enkelt bil.

I dag køber bilmærker som blandt andre Tesla, BMW og Mercedes beskyttelseselementer fra DBI. Der er tale om plastdele, der beskytter bilens "indmad". Og dele, der fjernes igen, når bilen samles på fabrikken.

Hans Hellstrøm Henningsens mål er at støbe dele, der skal blive i bilerne. DBI kæmper nemlig for at få en luns af markedet på et helt nyt område: ’Connect’, der omhandler blivende samlekomponenter til biler.

- Det er relativt nyt for os, og meget, meget spændende. Vi kan intet tage for givet, selvom vi har gode, loyale kunder i branchen, så det kræver en kæmpe indsats at satse nyt, siger Hans Hellstrøm Henningsen.

Læs også: Når størrelsen betyder noget

Connect-missionen er helt specifikt at udvikle en række af de endnu ikke standardiserede forbindelser. DBI er godt igang og har allerede udviklet løsninger til Peugeot, Honda, VW, Opel og Renault.

Krav til dokumentation
Selvom kampen om kunderne er hård, har DBI en fordel med deres gode, internationale ry i branchen. Det handler om sikkerhed, og når det kommer til bilindustrien, bliver kravene ikke større. Den klassiske 0-fejls tankegang stiller store krav til DBI satsning på Connect.

Men det gælder i høj grad også for Protect. Bilindustrien stiller kæmpe krav til genanvendelighed og dokumentation.

- Vores kunder kender de præcise råvarer, der bliver brugt. Alt bliver registreret til mindste detalje. Vi bruger de mest gængse polymerer og kan bryde fuldstændig ned til råvare-komponenter igen. Vi lever op til PPAP-krav, komplet dokumentation for produktet. Halvdelen af det produkt, vi sælger, er vel nærmest at betragte som dokumentation, siger Hans Hellstrøm Henningsen og kalder kæden af cirkulær økonomi i bilindustrien for ’sindssygt begavet’.

Læs også: Video: Sådan støber LEGO sine klodser

Han suppleres af produktionsdirektøren:

- Vi har desuden stort set ikke affald. Vi kan selvfølgelig lave en fejlproduktion eller have spild ved opstart. Men vi holder polymererne internt, bryder ned og genanvender, siger produktionsdirektør Kim Nihøj.

Hvem er jeres største kunder?

- Vi leverer til stort set alle OEM-mærker og deres leverandører - såkaldte first tiers, siger Hans Hellstrøm Henningsen.

Det virker som en rimelig sikker business case, når først man har fået foden indenfor?

- Det er det også. Det er trofaste kunder, vi arbejder med. Så længe vi globalt leverer til tiden i den rette kvalitet og til den rette pris.

Hold dig opdateret med PlastForum DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

De styrer fabrikken med data

Nyt fra branchens bestyrelser

1

Cuculiza: Vi må importere affald for at køre forretningen

Sydjysk firma smelter havplast om til regntøj

Direktør om automation: Vi er nødt til at investere i fleksibilitet

- Jeg er nødt til at give en kæmpe cadeau til medarbejderne i den her proces, siger adm. direktør Jeppe Ingemann Lyng

Massiv interesse: Cirkla melder udsolgt

Nyhedsbrev

Klodsbygger med start-up-optimisme: Ud af 2018 med lille underskud

Online Avis Arkiv
1

Lego-arvinger tredeler magten

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Vetaphone-ledelse: Tilfreds trods tilbagegang i regnskab

Induflex' direktør: Det er med vilje, vi har fart på

Plus Pack trækker på den cirkulære designmanual

Plus Pack har allerede udviklet flere produkter sit første produkt ved hjælp af designmanualen for cirkulær plastemballage, og er undervejs blevet klogere på, hvad grønne emballager er

22 meter tårn er landet hos Quantafuel

Nyborg skal opvarmes af genanvendte dæk

Minister: Udfordringen er, at vi er så gode til at brænde plasten af

Efter 70 år: Værktøjsfirma skifter navn

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Når 80 meter ikke er nok: Kompositmager vil hyre 100

Lego sprøjtestøber 100 millioner elementer - i døgnet

Coloplast jagter nye opkøb

God start på året: Coloplast øger omsætningen igen

300 millioner kroners anlæg på vej: Dæk får nyt liv på Nyborg Havn

Efter Falck-sagen: Ambu mister bestyrelsesmedlem

Lego genvinder grebet om Tyskland

Fra 60 til 140: Lego klar med butiksboom i Kina

Nyt fra branchens bestyrelser

Til kamp mod det allermindste mikroplast

3D-print: - Væksten ligger ikke i prototyperne

Bilka og Føtex dropper en million sugerør

Det sker: Plast møder måleteknik

Indstillingen til Plastprisen 2019 er i gang

Hjernø Værktøjsfabrik udvider ledelsen

Afgifterne på blød PVC er fjernet

1

Hvad er op og ned på bioplast?

Se alle Medlemmernes egne nyheder

FMTX – Future Manufacturing Technologies Exhibition

Buet glas kan anvenders til mange formål

160.000 kubikmeter ren luft i timen….

Branson lancerer en ny generation af ultralydssvejsere

Desktop Metal frigiver nyt materiale

Er din virksomhed forberedt på en hård Brexit?

Elektrisk, termisk eller mekanisk adskillelse med folier og laminater.

Rejsegilde hos QUANTAFUEL

Det bliver obligatorisk for dig at sende elektroniske fakturaer til den offentlige sektor i Sverige

Højere effektivitet via brugerinterface på JOFRA CTC temperaturkalibrator

Udvid forretningsmodellen og lav en Vestas med IoT og sensorer

3-dages Automotive Efficiency Seminar

Overvejer du at investere i Dynamics 365?

GIV DIN KRAN ET NYT LIV - Renovering af wire og kædetaljer

Har du brug for at få bearbejdet dit aluminium?

Efteruddannelse - find vej gennem junglen

Vi har fået ny hjemmeside.

Dansk Materiale Netværks Årsdag 2019

ARBURG Teknologidagene 2019

Mirit Glas leverer kemisk hærdet glas - som er tyndt, stærkt og hårdt

Gratis rapport til dig: Ny undersøgelse blandt detail- og produktionsvirkso...

Store besparelser!

600 mio. kr. skal give et teknologisk boost

ARBURG teamet udvider

Blaaholm optimerer produktionen af stearinlys hos Cidex A/S

Send til en kollega

0.149