23948sdkhjf

DBI har knækket koden til bilindustrien

| Af Anne Ristorp Kraufeldt | Tip redaktionen om en historie

- Halvdelen af det produkt, vi sælger, er dokumentation, siger administerende direktør hos DBI Plastics, der blandt andet leverer til den globale bilindustri.

Røde, gule og blå plast-emner sprøjtes ud i døgndrift på DBI på Midtsjælland. Omgivet af marker så langt øjet rækker, tårner to store fabrikker op, velplaceret med kun tre kilometers mellemrum i Stenlille og Stenmagle.

Maskinerne står aldrig stille. Sådan har det efterhånden været en del år. Strategien med produktion til bilindustrien, er for alvor slået igennem: Efterspørgslen på teknologisk avancerede beskyttelsesløsninger er i vækst - og det giver sorte tal på bundlinjen.

Læs også: Sprøjtestøber tager kampen op mod Kina

Hos DBI steg salget i 2017 til 173 mio kr., fra 150 millioner kroner i 2015 og 160 millioner kroner i 2016.

Kompleks industri
Stigende krav fra bilindustriens krævende kunder betyder, at DBI styrker sin position i markedet. Det fortæller adm. direktør Hans Hellstrøm Henningsen:

- Bilindustrien er kompleks og præget af stærk konkurrence. Der er ikke mange nye leverandører, der får foden indenfor. Men hvis man som os allerede har et godt ry og forstår at følge med kundernes krav, så har man nemmere ved at komme ind på nye markeder, siger Hans Hellstrøm Henningsen.

Flere end to tredjedele af DBI’s kunder kommer fra bilindustrien. Resten fordeler sig bredt i industrien, herunder store virksomheder som producerer entreprenørmaskiner, vindmøller og fly.

Læs også: Lego: 3D print i produktionen ligger ikke i støbeskeen

’Protect’ og ’Connect’
DBI’s kerneforretning kaldes "Protect": Plastdele til beskyttelse af især bilers komplicerede teknik. Der er ekstremt mange komponenter i en bil, og stort set alt skal beskyttes. Vi snakker let mange hundrede komponenter i en enkelt bil.

I dag køber bilmærker som blandt andre Tesla, BMW og Mercedes beskyttelseselementer fra DBI. Der er tale om plastdele, der beskytter bilens "indmad". Og dele, der fjernes igen, når bilen samles på fabrikken.

Hans Hellstrøm Henningsens mål er at støbe dele, der skal blive i bilerne. DBI kæmper nemlig for at få en luns af markedet på et helt nyt område: ’Connect’, der omhandler blivende samlekomponenter til biler.

- Det er relativt nyt for os, og meget, meget spændende. Vi kan intet tage for givet, selvom vi har gode, loyale kunder i branchen, så det kræver en kæmpe indsats at satse nyt, siger Hans Hellstrøm Henningsen.

Læs også: Når størrelsen betyder noget

Connect-missionen er helt specifikt at udvikle en række af de endnu ikke standardiserede forbindelser. DBI er godt igang og har allerede udviklet løsninger til Peugeot, Honda, VW, Opel og Renault.

Krav til dokumentation
Selvom kampen om kunderne er hård, har DBI en fordel med deres gode, internationale ry i branchen. Det handler om sikkerhed, og når det kommer til bilindustrien, bliver kravene ikke større. Den klassiske 0-fejls tankegang stiller store krav til DBI satsning på Connect.

Men det gælder i høj grad også for Protect. Bilindustrien stiller kæmpe krav til genanvendelighed og dokumentation.

- Vores kunder kender de præcise råvarer, der bliver brugt. Alt bliver registreret til mindste detalje. Vi bruger de mest gængse polymerer og kan bryde fuldstændig ned til råvare-komponenter igen. Vi lever op til PPAP-krav, komplet dokumentation for produktet. Halvdelen af det produkt, vi sælger, er vel nærmest at betragte som dokumentation, siger Hans Hellstrøm Henningsen og kalder kæden af cirkulær økonomi i bilindustrien for ’sindssygt begavet’.

Læs også: DBI udvider fabrik i Polen

Han suppleres af produktionsdirektøren:

- Vi har desuden stort set ikke affald. Vi kan selvfølgelig lave en fejlproduktion eller have spild ved opstart. Men vi holder polymererne internt, bryder ned og genanvender, siger produktionsdirektør Kim Nihøj.

Hvem er jeres største kunder?

- Vi leverer til stort set alle OEM-mærker og deres leverandører - såkaldte first tiers, siger Hans Hellstrøm Henningsen.

Det virker som en rimelig sikker business case, når først man har fået foden indenfor?

- Det er det også. Det er trofaste kunder, vi arbejder med. Så længe vi globalt leverer til tiden i den rette kvalitet og til den rette pris.

Hold dig opdateret med PlastForum DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Plastix skal rydde op med de store drenge

Træder ind i globalt fællesskab for indsamling af havplast

Genanvendelses-virksomhed fordobler overskuddet

PlastForum ønsker glædelig jul og godt nytår

PlastForum holder ferielukket i perioden 18. december til 9. januar. Nyhedsbrevet udkommer igen torsdag den 10. januar 2019.

Induflex høster Gazelle-pris

Gummiproducent skummer fløden af travl robotindustri

Miljøminister: "Vi kan ikke undvære plastik"

Plastik uden spild: Plasthandlingsplanen er netop offentliggjort.

Nyhedsbrev

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Online Avis Arkiv

Rias vokser i konkurrencepræget marked

Københavns Kommune vil forbyde engangsplastikbægre

1

Plastplan lander onsdag: Tynde poser af plast skal forbydes!

EPS-Recyle: Der er hul i regeringens plasthandlingsplan

Det første produktionsudstyr er landet hos Quantafuel

Plasthandlingsplanen - få overblikket her

Sidste uge landede regeringens plasthandlingsplan. Vi har samlet alle artikler i et unikt overblik her

Velux giver millioner til at knække plastproblemet

Danske Havne går med i Ocean Plastic Forum

Netto vinker farvel til den lille gule

Nyt fra branchens bestyrelser og direktioner

Nu skal der 3D-printes værktøjer til plast-støbning

Lego byder på industrigigant

Willbrandt Gummiteknik vil vokse i Sverige

Coloplast: Direktørskiftet er nu officielt

Som ventet: Strategi lægger øget ansvar på skuldrene af producenter

"Plastik uden spild" lægger som ventet op til et større producentansvar: Der indføres udvidet producentansvar for emballage fra 1. januar 2025.

Her er de 27 plastpunkter

Plastaffald er kommet på finansloven

Slidte reb og fisketrawl i hænderne på filantroper

Udtjente fiskenet giver smør på brødet

Uventet fald i antal af praktikpladser i september

- Alle snakker om den her emballage

Skolelærere tilbage på bænken

Direktør vender tilbage til Coloplast

"Vi arbejder for, at producentansvar først træder i kraft i 2025"

Legetøjsgiganten Lego vinder stor sag om kopivarer i Kina

Dencam oven på efter brand

EPS-sektion: Vi skal stå ranke om vores produkt

Store virksomheder opruster med mere uddannelse

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny 3D-printer: MakerBot Method

Fair Betalingsfrist - Vi har brug for dig!

JOFRA takker for et stærkt år

3D scanning for perfektion

Stor freeformer 300-3X

MakerBot lancerer ny 3D-printer

Special Glas som Borosilikatglas – Pyrex, Simax, Tempax og Duran - Finder du hos Mirit Glas

SummIT 2018

Sig farvel til Inno-Pro og hej til fremtiden

Skab vækst via online markedspladser

Kom til Tysk Temadag

Skueglas som bl.a. anvendes i proces- og foodindustrien får du hos Mirit Glas

Er du Interesseret i IoT-teknologier og design?

Stratasys lancerer elastomer til FDM

Buet glas til mange formål, i høj kvalitet

Genanvendelse og cirkulær økonomi: WUPPI i Teknik og Miljø

Kom til Åbent Hus og hør om 3D-print, værktøjsproduktion og finmekanik

AluNet tilbyder kurset: Få opdateret din viden om Aluminium

Skal vi mødes og ta' en snak om 3D-print?

Sverige indfører obligatorisk elektronisk fakturering

To nye branchefolk til vores team

Gik du glip af vores nyhedsmail om 3D-print?

Kemisk hærdet glas er tyndt, stærkt og hårdt

Klassens trendsætter med den hurtigste boring

Ny app vil oversætte mellem døve og hørende

Send til en kollega

0.171