23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Plastforum
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Legos salg stiger igen efter sløjt 2017

I første halvår 2018 fik Lego bedre styr på forretningen og kunne notere sig en marginal stigning i salget.

Salget i Lego vokser igen efter et fald i 2017. Sidste år måtte Lego præsentere sit første fald i salget i 13 år.

I sit regnskab for første halvår 2018 skriver Lego, at man har fået styr på udviklingen, og at salget til forbrugerne er steget med en procent.

- Vores plan for 2018 er at stabilisere forretningen og investere i at skabe vækst på den lange bane. 

- Regnskabet viser, at vi er på rette vej, og den fremgang, vi allerede har set, er opmuntrende, skriver administrerende direktør Niels B. Christiansen i en meddelelse.

Omsætningen i kroner er dog faldet med fem procent til 14,3 milliarder kroner i første halvår ifølge regnskabet. Samtidig er nettoresultat dykket med ti procent til tre milliarder kroner sammenlignet med samme periode sidste år.

Faldet i resultat og omsætning er delvist udløst af valutaudsving, og så er salget i Nordamerika faldet.

- Vi er især tilfredse med vores resultater, i lyset af de udfordringer forandringerne i detailhandlen - herunder lukningen af Toys"R"Us i USA, Storbritannien og Australien - medfører, skriver Niels B. Christiansen i regnskabet.

På positivsiden er kan Lego berette om vækst i Kina, hvor salget er vokset med tocifrede procentsatser.

- Virksomheden fortsætter også med at udvide i strategisk vigtige markeder og vil åbne to flagskibsbutikker i Kina inden for det kommende år – i Shanghai i september 2018 og i Beijing i begyndelsen af 2019.

- Lego Koncernen fortsætter også med at udvikle sit partnerskab med Tencent, en af Kinas største internetvirksomheder, og lanceringen af en videokanal i maj 2018 følges op med et spil i andet halvår 2018, skriver Lego.

Skeler man til produkter fremhæver Lego serierne Technic, Ninjago, Creator og Classic.

- Lego City og Lego Star Wars er også fortsat blandt de bedst sælgende produktlinjer for koncernen, skriver Lego.

Fakta om Lego

  • Selskabet ejes af familien Kirk Kristiansen, som grundlagde det i 1932.
  • Lego startede med at lave snedkerarbejde som trapper, skamler og strygebrætter. Lego begyndte kort efter også at lave trælegetøj.
  • Lego begyndte i 1949 at lave klodser, der kunne sættes sammen.
  • Selskabet omsatte i 2017 for 35 milliarder kroner og tjente 7,8 milliarder kroner.
  • Det var en nedgang i forhold til 2016, hvor Lego omsatte for 37,9 milliarder kroner og tjente 9,4 milliarder kroner.
  • I 2004, hvor Lego var i krise, omsatte selskabet for 6,3 milliarder kroner og tabte 1,9 milliarder kroner.
  • Efter mange års kraftig vækst er Lego nu ved at rette koncernen til. Det har betydet fyringer for første gang i en årrække.
  • Koncernens administrerende direktør er Niels B. Christiansen, der tidligere har været administrerende direktør i Danfoss.
  • Han erstattede 1. oktober 2017 Bali Padda, der nåede at bestride posten godt halvandet år.
  • Bali Padda erstattede 1. januar 2016 Jørgen Vig Knudstorp, der havde været direktør siden oktober 2004 og var den første uden for Kirk-familien til at stå i spidsen for koncernen.

Kilde: Lego.

Kilde: /ritzau/

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109