Hvordan tester man en vinge på 107 meter?

| Af Redaktionen/he | Tip redaktionen om en historie

Ydeevne og sikkerhedskrav er vitale, når vindmøllevinger om kort tid er 107 meter lange. Så hvad gør man, når vingerne bliver så store, at det i praksis er umuligt eller alt for dyrt at teste i fuld skala?

Vindmøllerne bliver større og større. Det giver blandt andet udfordringer i forhold til at teste de store vinger for ydeevne og sikkerhed uden at have faciliteter til at teste i fuld størrelse. Her er internationale standarder en af forudsætningerne for validering af design og løsninger.

Læs også: Verdens største møllevinge er lavet af nyt hybridmateriale

- I dag er de største vinger knap 90 meter, og vi har en vinge på 107 meter på vej. Størrelsen er den væsentligste udfordring på grund af logistik, tests og håndtering af store værktøjer, forme og materialemængder. De fleste designelementer, materialer og løsninger er derfor løbende valideret i mindre vinger eller skalaforsøg og certificeret i henhold til gældende standarder, fortæller Søren Andersen, director, certification & compliance global quality and HSE hos LM Wind Power i en pressemeddelelse fra Dansk Standard.

Brud på vingestrukturen kan have fatale følger
Med vindmøller der har en samlet højde på op til 222 meter, eller 330 meter, som regeringen har lagt op til, kan der ske fatale fejl, hvis noget går galt såsom brud eller sammenbrud af den primære vingestruktur, eller at dele bliver adskilt fra hovedstrukturen.

Men der kan også ske mindre alvorlige fejl som deformation, tab af stivhed i vingen og andre ændringer i vingens egenskaber. Her benyttes certificering efter standarder som dokumentation over for tredjepart for, at vingen eller vindmøllen ud over at være sikker også er pålidelig i drift.

- De nuværende standarder for design og tests sikrer i første omgang, at nye og uprøvede design bliver valideret til et vist niveau. Dernæst er det et vigtigt værktøj i forhold til at kvalificere design, møller og vinger til drift i definerede vindklimaer. Herved har blandt andet investorer muligheden for at sikre sig, at en vis designpålidelighed er indbygget. Og ved en tredjepart-certificering kan dette dokumenteres med reference til bestemte sikkerhedsniveauer og designstandarder, siger Søren Andersen.

Læs også: Vinge-problemer kan ramme 600 af Ørsteds havmøller

Internationale eksperter definerer kravene
Den internationale standard, DS/EN 61400-23 for fuldskalaafprøvning af vindmøllevinger, er et af værktøjerne, som industrien kan benytte til at kvalificere sit design i forhold til både sikkerhed og drift, eftersom den er baseret på eksperters viden og best practices.

- Standarder er en måde at blive enige om, hvad der blandt andet er den bedste måde at teste på. I standarden for fuldskalaafprøvning af vindmøllevinger har man samlet eksperters viden og erfaring fra hele verden, som netop i kraft af deres professionelle virke ved, hvilke tests og skalaer der bør benyttes for at få en så realistisk test som muligt. Standarder i det hele taget er derfor et godt udgangspunkt, når man for eksempel skal designe og teste nye vinger, eller når der skal laves aftaler om nye vindmøller eller vindmølleparker, som skal leve op til særlige krav, siger Christine Weibøl Bertelsen, standardiseringskonsulent i Dansk Standard.

Tests skal bekræfte et acceptabelt sandsynlighedsniveau
Udfordringen med de store vinger er ikke kun tests, men også transport af dem. Bare det at transportere de store vinger frem til et testcenter er en udfordring i sig selv.

- Allerede ved vinger på 50-70 meter stiller det store krav til udstyret, når der skal udføres tests på en komplet vinge i fuld længde. Der findes ganske få laboratorier, der kan håndtere vinger i den størrelse. Og da vingerne typisk er designet til offshore-brug og produceret nær kyster eller havne, er alene landtransporten til testlaboratorier langt fra kysten en udfordring. Ved vingelængder over 100 meter er man nødt til at overveje, om værdien ved fuldskalatests af en enkelt vinge kan retfærdiggøre omkostningerne, forklarer Søren Andersen.

Læs også: 154 redder jobbet på vingefabrik

Derfor kan man være nødt til at teste en mindre del af vingerne og derefter beregne sig frem til egenskaberne på vingen i fuld størrelse. Udfordringerne ved opskalering håndteres typisk ved skalaforsøg, herunder validering af produktionsprocesser ved hjælp af fremstilling af dele af en ny vinge – for eksempel vingeroden og de første 20-30 meter.

Formålet med testene er at bekræfte, at hele populationen af en vingetype opfylder designantagelserne til et acceptabelt sandsynlighedsniveau. I standarden tages der højde for fire former for tests:

  • Statiske belastningstests
  • Udmattelsesbelastningstests
  • Statiske belastningstests efter udmattelsesbelastningstests
  • Tests, der bestemmer vingeegenskaber.

For at gøre det så realistisk som muligt og for eksempel opdage mulige fejl i vingens udmattelsesformular er der blandt andet indført usikkerheder i udmattelsesbelastningstesten. Jo mere udmattelsesbelastningstesten accelereres, og antallet af vingens cyklusser bliver færre, des større usikkerhed er der forbundet med konverteringen mellem den oprindeligt beregnede udmattelsesbelastning og belastningen i udmattelsestesten.



Hold dig opdateret med PlastForum DK
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Nyt fra plastbranchens bestyrelser

Plast-til-diesel-fabrik skrider frem

Se video.

Logstor-chef har lagt de fleste problemer bag sig

Fibertex opruster produktionen

Nye trucks og stablere til fabrikken i Aalborg.

Netto overvejer helt nye posetyper efter pantforsøg

Østjysk producent af transportbånd udvider

Nyhedsbrev

Oticon sælger fra i Thisted

Online Avis Arkiv

Plastvirksomhed har barberet en fjerdedel af energiforbruget

Pharma-Tech bruger i dag 25 procent mindre energi per produceret kilo plast.

Store muligheder i 3D-printede støbeforme

RC Plast vender underskud til overskud

Arla efterlyser genanvendeligt plast

Mejerigiganten har svært ved at skaffe egnet materiale til produktion af mælkekasser i genbrugsplast

Nu skal der mere PET ud af Færch Plast

Markant investering i produktionsudstyr efter Rema1000s emballageinitiativ.

Skynd dig, hvis du vil fejre 40 års jubilæum

Lego kæmper mod Bela Friends og andre kopister

Legos jurister reagerer flere hundrede gange hvert år, når andres varer kommer for tæt på de ikoniske klodser

Her laver de tallerkner ud af brugte ølkrus

Nettos pant-poser kommer nu til Bornholm

Nu risikerer 35.000 virksomheder tvangsopløsning

Nyt fra branchens bestyrelser uge 22

Hvordan tester man en vinge på 107 meter?

Dårlig plads til bioposer i det danske affaldssystem

Debat: Plast er et unikt materiale og er heldigvis kommet for at blive

Ledelsen i Aage Vestergaard Larsen A/S blander sig den seneste debat om plast.

Dafa A/S henter ny direktør i Expedit Gruppen

Han har også været direktør i Vink Gruppen.

Selskab flyver på børsen efter EUs plastforslag

Selskabets aktie har nået det højeste niveau i 17 år.

Hotelkæde dropper plastiksugerør og cocktailpinde

Nye mål for genanvendelse af affald

Lego er der, man helst vil arbejde

- Tag et skridt af gangen. Man behøver ikke revolutionere sin produktion over natten’

Her er de nye regler for håndværkerfradraget

Det sker: Sådan øger du graden af automation

Ellemann-Jensen ny miljøminister

Ny direktør hos Kellpo

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Konference i Hydrogenteknologi 6. Wasserstofftag - 2018 Deutsches Centrum für Luft- und Raumfahrt

Digitalisering af produktionen

Mød SMVdanmark på Folkemødet

Problemer med overløb?

Ny hedder vi ROB-EX

ROB-EX 6.4 er ude nu

Invitation til reception

Beskyt dig: En teenager kan hacke din virksomhed

International leverandør af sensorer til niveaumåling.

Arburg Åbent Hus

Ny CNC maskine

Invitation til reception

Hvilken sensor til niveau måling er bedst?

Nyt domicil

Spændende workshop med fokus på plast, miljø, cirkulær økonomi og projektmuligheder under H-2020

Bliv opdateret på den seneste forskning indenfor plast

Webinar | ZEISS COMET: Fleksibel og transportabel 3D scanner

Mindre offentligt opgavetyveri, tak!

Vind en ZEISS kikkert

Pas godt på dine medarbejdere - og dig selv!

Vi fejrer hjernen bag 10 års robotprojekter

Sådan er du som virksomhed stillet under en konflikt

Fra 18 mio. til 28 mio. dkk via automatiseringer hos Kjærgaard Paprør

Seminar: Design for Recycling

Vi fejrer hjernen bag 10 års robotprojekter

Send til en kollega

0.153