23948sdkhjf

- Tag et skridt af gangen. Man behøver ikke revolutionere sin produktion over natten’

Det er et halvt år siden, at Michael Kylling blev ansat som ny direktør for Arburg Danmark. Alligevel er det først i den seneste tid, at firmaets nye mand har haft sin faste gang hos Arburg i Greve, tæt på København.

Michael Kylling har nemlig de seneste seks måneder arbejdet i Tyskland - præcis som alle nyansatte skal, når de får job hos Arburg. I den tyskejede virksomhed er det nemlig et krav, at nye medarbejdere lærer virksomheden at kende fra det absolut inderste: Hovedsædet i Lossburg i det sydlige Tyskland.

- Det er en god måde at lære kulturen, maskinerne, plastbranchen og ikke mindst de tyske kolleger at kende, forklarer Michael Kylling, da han tager imod på sit kontor i industrikvarteret Greve Main.

Her er han til daglig omgivet af ni kolleger, der dækker salg og service af Arburgs maskiner hos plastvirksomheder i hele Danmark. Og de har travlt.

- Faktisk har vi så travlt, at vi lige nu leder efter en ny servicetekniker. Vi skal naturligvis også opfylde vores kunders forventninger til os fremover, siger Michael Kylling.

Vind i sejlene
Det er ikke kun på rådgivning og service, at Arburg har vind i sejlene. Der bliver også solgt en del tyske sprøjtestøbningsmaskiner gennem det danske datterselskab. Bestselleren er Arburgs ’Golden Edition’. Blandt andet har Tolico Danmark for nylig købt fire nye Golden Edition-maskiner med robotter til produktion af deres hovedprodukter: Børnesutter.

Men kunderne er også begyndt at få øjnene op for ’Freeformeren’ til additiv fremstilling.

- Med Freeformeren har vi bevæget os ind på nogle nye markeder. Historisk set har vi gennem årene sat os på markedet i produktionsleddet i en plastvirksomhed, men med Freeformeren henvender vi os også til nye kundegrupper, som medicobranchen, design og produktudvikling samt produktion af enkelt dele og små serier.

Hvordan er interessen for Freeformeren?
- Interessen har fra starten været stor, men vi har ikke solgt så mange. Det tager tid at entrere nye markeder og lære nye kunder at kende, men nu mærker vi, at det rykker, siger Michael Kylling.

Hvordan går det ellers med salget af Arburgs maskiner?
- Det går faktisk godt. Vi kan mærke, at branchen tør investere igen, og vi kan ikke have en maskine stående, før den med det samme er ude af døren igen. En del af kundernes nøjes ikke med at købe én maskine. De køber en hel produktionslinje med seks-aksede robotter, og udstyr til pakning og viderebehandling af emnerne, altså en turn-key løsning hvor kunden ser os som total leverandør, siger Michael Kylling.

Innovativ branche
Kunderne har igen fået overskud til at investere - men hvor modige er de ellers? Er den danske plastbranche innovativ eller konservativ?

- Lidt ’både og’, vil jeg sige. Danmark er faktisk førende, når det gælder robotter i produktionen. Vi sælger stort set ingen maskiner uden robotter til danske plastproducenter. Nogle virksomheder er konservative og vil gerne fortsætte med den maskine, de købte for både fem og ti år siden, mens andre tager et skridt videre mod industri 4.0, siger direktøren.

Er branchen parat til industri 4.0?
- Industri 4.0 har været et buzzword i mange år. Og der er ingen tvivl om, at nogle virksomheder synes, det er uoverskueligt. Derfor mener jeg heller ikke, at man behøver revolutionere hele sin produktion over natten. Man kan udvikle sig lidt ad gangen. Men generelt synes jeg, at plastbranchen er både nysgerrig og omstillingsparat, siger Michael Kylling, der selv er uddannet datalog og derfor har en stor interesse i digital fremstilling.

Arburg har forsøgt at imødekomme markedet og har netop lanceret en række pakkeløsninger, hvormed virksomhederne kan tage mindre og overskuelige skridt ind i den digitale verden uden at omlægge hele sin produktion på én gang.

- Det tror vi, der er behov for i markedet, siger Michael Kylling.

Fra tekniker til rådgiver
Langt størstedelen af Arburg Danmarks aktiviteter er salg af maskiner. Dernæst kommer service, rådgivning og salg af reservedele. Hvordan skal Arburg udvikle sig i fremtiden?

- Jeg arbejder på, at vores serviceteknikere i høj grad får status af rådgivere. Vores maskiner bryder ikke meget ned, og derfor besøger vores teknikere stort set kun kunderne, når maskinerne skal kalibreres en gang om året. Men der er store gevinster at hente, hvis man optimerer på digital omstilling, energi- og produktionseffektivitet og minimering af fejlproduktion, og her er vores teknikere eksperter, siger Michael Kylling.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078