23948sdkhjf

- God ide at understrege plastens værdi med pant

Plastindustrien er positivt indstillede over for Nettos nye pant-på-poser-initiativ.

- Vi er meget spændte på, hvad der kommer ud af det. Det er svært at vide på forhånd, om det er noget forbrugerne vil tage til sig, og om det får succes. Men hvis det gør, så tegner det utrolig positivt for lignende initiativer.

Sådan lyder det fra miljøpolitisk chef i Plastindustrien Christina Busk, der har fulgt plastinitiativerne fra Netto og Lidl, der blev præsenteret i marts.

Værdifuld plast
Netto har lige indført pant på bæreposer i plast i de fynske supermarkeder som en test, der måske, måske ikke kan udbredes til andre grene af Dansk Supermarked.

Og det glæder især Christina Busk, at Netto har satset på plastposen i stedet for vælge plastmaterialet fra.

- Den ekstra værdi som panten lægger på den jomfruelige plast er med til at understrege, at materialet sagtens kan være det miljørigtige valg af tage, hvis man bruger det nok gange.. Det budskab har vi i Plastindustrien fortalt i mange år, så vi synes, det er så positivt, at Netto vælger den vej frem for at udfase plasten helt, siger hun.

Lidl har også implementeret en plaststrategi, hvor engangsposerne er erstattet med poser i papir, og bæreposerne består af genanvendt plast. En model, der ikke falder i hel så god jord hos Christina Busk.

- Vi kommer også til at følge Lidl, og hvad de får ud af deres strategi. I stedet for bare at udfase plasten er det vigtigere, at vi fokuserer på, hvordan vi genbruger plastposerne flere gange og håndterer dem efter endt levetid, siger hun og tilføjer. Plasten har desværre stadig et dårligt ry, og det det er vigtigt at se på hele det miljømæssige billede og ikke bare fase plasten ud, fordi det er plast, siger Christina Busk.

Det er nu Et lignende pant-initiativ blev også forsøgt for fem år siden, men uden den store gennemslagskraft, fortæller Christina Busk. Derfor kommer Plastindustrien til at følge Nettos projekt meget nøje.

- Men der er sket meget både i industrien og i forbrugernes bevidst omkring især plast i havet. Det har åbnet øjnene hos rigtig mange, og vi kan se, at der er en anden bevidsthed nu. Så hvis det skal lykkes for Netto, er det nok nu, siger Christina Busk.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.096