23948sdkhjf

Milliarder venter på danske plastvirksomheder

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Fremstillingsvirksomheder er ikke er gode nok til at plukke de lavthængende frugter, viser ny analyse. Få justeringer kan øge omsætningen med 25-30 procent.

Hvis virksomhederne i industrien vil, kan de tjene penge. Masser af penge. De skal blot forstå at kommunikere bedre med deres kunder.

Det viser den første, landsdækkende analyse af services i danske fremstillingsvirksomheder, som lå klar i slutningen af januar. Den danske plastindustri, der er en del af målgruppen for analysen, skal blive bedre til blandt andet på deres hjemmesider at vise, hvad de kan tilbyde kunderne. Undersøgelsen viser nemlig, at 41 procent af virksomhederne ikke tilbyder services på deres hjemmesider, og dermed ikke møder kunderne, hvor deres behov er.

"Det giver bedre konkurrenceevne og omsætning at integrere produkt og service, når fremstillingsvirksomheder også sørger for bl.a. rådgivning, reparationer, vedligehold, udvikling og træning. Mens 59 procent nævner, at de yder en eller flere services, så nøjes en stor del af virksomhederne alligevel kun med at nævne basal service," skriver CBS, der står bag analysen, i en pressemeddelelse.

- Mange fremstillingsvirksomheder kan øge omsætningen med 25-30 procent ved at øge deres service. Det gør eksempelvis Vestas og FL Schmidt i dag. Godt en tredjedel af deres omsætning skyldes service. Via den nye rapport kan vi nu vurdere, at Danmark har et uudnyttet milliardpotentiale, siger professor Christer Karlsson, som er leder af projektet om servitization på CBS på Frederiksberg.

Ved mere service forlænger virksomheder produkters levetid og holder konkurrenter borte, for god service gør leverandørskifte svært, påpeger Christer Karlsson.

Et forskerteam fra CBS med støtte fra Industriens Fond står bag konklusionerne baseret på tal fra analysen "Servitization in Industrial Firms: Mapping and Analyzing the Danish Service Landscape".

Administrerende direktør for Industriens Fond, Mads Lebech, siger, at big data, IOT (internet of things) og kunstig intelligens er nye teknologier, der øger omfang og kompleksitet af de services, som virksomheder kan tilbyde omkring et produkt.

- Der er et stort kommercielt potentiale i at udvikle, konceptualisere og sælge services. CBS’ arbejde har bragt Danmark et kvanteskridt fremad til at udnytte den forretningsmetode. Vi har nu viden om, hvilke typer services virksomheder tilbyder. Vi har mange lavthængende frugter, som virksomheder kan plukke allerede i dag, siger Mads Lebech.ark

Hold dig opdateret med PlastForum DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Cuculiza: Vi må importere affald for at køre forretningen

Sydjysk firma smelter havplast om til regntøj

Direktør om automation: Vi er nødt til at investere i fleksibilitet

- Jeg er nødt til at give en kæmpe cadeau til medarbejderne i den her proces, siger adm. direktør Jeppe Ingemann Lyng

Massiv interesse: Cirkla melder udsolgt

Klodsbygger med start-up-optimisme: Ud af 2018 med lille underskud

1

Lego-arvinger tredeler magten

Nyhedsbrev

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Online Avis Arkiv

Vetaphone-ledelse: Tilfreds trods tilbagegang i regnskab

Induflex' direktør: Det er med vilje, vi har fart på

Plus Pack trækker på den cirkulære designmanual

Plus Pack har allerede udviklet flere produkter sit første produkt ved hjælp af designmanualen for cirkulær plastemballage, og er undervejs blevet klogere på, hvad grønne emballager er

22 meter tårn er landet hos Quantafuel

Nyborg skal opvarmes af genanvendte dæk

Minister: Udfordringen er, at vi er så gode til at brænde plasten af

Efter 70 år: Værktøjsfirma skifter navn

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Når 80 meter ikke er nok: Kompositmager vil hyre 100

Lego sprøjtestøber 100 millioner elementer - i døgnet

Coloplast jagter nye opkøb

God start på året: Coloplast øger omsætningen igen

300 millioner kroners anlæg på vej: Dæk får nyt liv på Nyborg Havn

Efter Falck-sagen: Ambu mister bestyrelsesmedlem

Lego genvinder grebet om Tyskland

Plastindustrien: Plasthandlingsplanen skaber et godt udgangspunkt for øget genanvendelse

Plastplan på plads: Alle partier bakker op

Planen indeholder 11 nye punkter.

Fra 60 til 140: Lego klar med butiksboom i Kina

Nyt fra branchens bestyrelser

Til kamp mod det allermindste mikroplast

3D-print: - Væksten ligger ikke i prototyperne

Bilka og Føtex dropper en million sugerør

Det sker: Plast møder måleteknik

Indstillingen til Plastprisen 2019 er i gang

Hjernø Værktøjsfabrik udvider ledelsen

Afgifterne på blød PVC er fjernet

1

Hvad er op og ned på bioplast?

Se alle Medlemmernes egne nyheder

FMTX – Future Manufacturing Technologies Exhibition

Buet glas kan anvenders til mange formål

160.000 kubikmeter ren luft i timen….

Branson lancerer en ny generation af ultralydssvejsere

Desktop Metal frigiver nyt materiale

Er din virksomhed forberedt på en hård Brexit?

Elektrisk, termisk eller mekanisk adskillelse med folier og laminater.

Rejsegilde hos QUANTAFUEL

Det bliver obligatorisk for dig at sende elektroniske fakturaer til den offentlige sektor i Sverige

Højere effektivitet via brugerinterface på JOFRA CTC temperaturkalibrator

Udvid forretningsmodellen og lav en Vestas med IoT og sensorer

3-dages Automotive Efficiency Seminar

Overvejer du at investere i Dynamics 365?

GIV DIN KRAN ET NYT LIV - Renovering af wire og kædetaljer

Har du brug for at få bearbejdet dit aluminium?

Efteruddannelse - find vej gennem junglen

Vi har fået ny hjemmeside.

Dansk Materiale Netværks Årsdag 2019

ARBURG Teknologidagene 2019

Mirit Glas leverer kemisk hærdet glas - som er tyndt, stærkt og hårdt

Gratis rapport til dig: Ny undersøgelse blandt detail- og produktionsvirkso...

Store besparelser!

600 mio. kr. skal give et teknologisk boost

ARBURG teamet udvider

Blaaholm optimerer produktionen af stearinlys hos Cidex A/S

Send til en kollega

0.129