23948sdkhjf

Hele verden er plussernes legeplads - men vækst skal ske stille og roligt

Der er plads til at udvide produktionen i Borup, men fodfæstet skal sikres på de nye markeder, inden det danske legetøj skal erobre nye markeder.

Fem nye markeder om året. Det er sådan cirka den fart som danske Plus-Plus har haft på eksporten de sidste fem år.

Faktisk var det først i 2012, at producenten af de små plusser i to størrelser tog fat på at eksportere, og lige nu står produktet i butikker i omkring 30 lande verden rundt. Det betyder, at over 80 procent af produktionen eksporteres.

Hjemme i Borup kører maskinerne i døgndrift, og der er plads til at skrue op for produktionen i det øjeblik, ledelsen nikker ok.

- Min filosofi er, at hjemmemarkedet skal fungere sundt, før man begynder at eksportere. Sådan har Plus-Plus altid kørt, så derfor skal vi sikre et godt solidt fodfæste på de nye markeder, inden vi tager hul på flere markeder. Vi skal være etablerede og vise et sundt salg over noget tid, siger administrerende direktør Martin Pihl.

Ingen døgnflue
Med en lang tradition for at levere til børnehaver og andre professionelle institutioner er valget af distributør på de nye markeder nøglen til succes. De danske plast-plusser skal nemlig kæmpe hver dag på hylderne om børnenes hjerter i hård kamp med alskens døgnflue-legetøj og elektroniske dimser, der blinker og larmer.

- Fordybelsen og enkeltheden i produktet gør det til en fornøjelse at sælge til hele verden. Omvendt er det også en udfordring i en tid, hvor mange børn har svært ved at holde koncentrationen ret længe af gange, vurderer Martin Pihl.

Netop vigtigheden af den rigtige distributør til at varetage Plus-Plus er nøglen til udbredelsen af kendskabet til det danske produkt.

To kanaler
På visse markeder er der to kanaler til Plus-Plus. Den ene tager sig af det institutionelle salg til det mere eller mindre offentlige system i form af legestuer og ungdomsinstitutioner, mens legetøjsbutikker får produktet via en anden kanal. Sådan er det eksempelvis på det store tyske marked.

- Og så skal man ikke glemme vigtigheden af det personlige møde. På vores nye kinesiske marked er kendskabet til distributøren uhyre vigtigt. Du skal kende personerne i firmaet og tilbringe tid sammen med dem personligt over flere dage. Ellers opfatter de ikke relationen som virkelig seriøs, forklarer han.

Vigtigheden af den rigtige distributør understreges af det britiske marked, som først kom på Plus-Plus’s verdenskort i 2017. Årsagen var ganske enkelt, at man ikke havde god nok kontakt til den rigtige samarbejdspartner i forhold til produktet.

- Vi er ikke en døgnflue som en kulørt fidget spinner, der pludselig rammer verden som en tsunami. Den slags popper op og forsvinder igen med samme hastighed, men vi skal være på et givent marked i mange år. Derfor skal distributørerne lære produktet at kende, og ikke mindst salgskanalerne skal forstå produktet, siger han.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.563