23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Plastforum
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Kompositkomponenter tegner væksten for Terma

3D-lyd og kompositkomponenter giver Terma-chef tro på, at tre gode år bliver til fire.

Terma har brugt mange ressourcer på at gøre fabrikken i Grenaa klar til at producere kompositdele til F-35 kampflyene. Ligeledes er forhandlet nye kontrakt på plads, som dækker de kommende år. Ved årets indgang er der da også tro på, at kampfly-komponenter vil drive væksten – men ikke alene: 

- De seneste tre år har været kendetegnet ved vækst. Det, forventer vi, vil fortsætte i det nye år med det amerikanske marked som en fortsat driver. Men også i Asien og Mellemøsten ser vi en positiv udvikling for vores forsvars- og sikkerhedsløsninger, siger senior vice president ved Terma, Steen M. Lynenskjold, til JP Aarhus. 

- Vi fik i december et længe ventet internationalt gennembrud med vores 3D-lydteknologi, idet to europæiske lande har afgivet ordrer på 3D-Audio og aktiv støjreduktion til deres kampfly. Det er løsninger, der svarer til den, det danske flyvevåben har i F-16. Jeg forventer, at vi her i starten af 2018 også får en tilsvarende ordre fra USA, fortsætter han.

Investeringer til 600 millioner
Investeringerne i nyt maskineri, optimeringer og en stor udbygning, som skal gøre Termas fabrik i Grenaa klar til den store produktion af komponenter til F-35 kampfly, løber angiveligt op i 600 mio. kr. 

Når F35-produktionen i 2021 når fuld skala med cirka 150 fly om året vil der være næste 500 ansatte. 

Terma Aerostructures i Grenaa har siden 2004 leveret kulfiber- og kompositdele til 5. generations kampflyet F-35, Joint Strike Fighter, og producerer i dag flere end 70 unikke dele til flyet. I juni 2016 valgte den danske regering JSF som Danmarks fremtidige kampfly.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.073