23948sdkhjf

Kommentar: Styrket fokus på fremtidens kompetencer

Hvordan sikrer vi, at branchen fremadrettet har adgang til de rette kompetencer? Og hvordan får vi både unge og ældre mennesker til at interessere sig for plast og vælge en uddannelse og karriere i branchen? De spørgsmål har længe været centralt i vores forening.

Vores mantra har været, at vi skal være en synlig og attraktiv branche, både for nuværende og kommende generationer på arbejdsmarkedet. Det har vi fulgt op med forskellige aktiviteter og tiltag gennem årenes løb, som har givet os værdifuld erfaring og indsigt.

Men tiden ændrer sig, og derfor skal vi som forening gøre det samme, udvikle os og sørge for, at vi rammer tidens ånd.

På Plastdagen den 30. maj introducerer vi foreningens nye strategi. Den sætter kursen for vores fremtidige arbejde med uddannelse. Som noget nyt vil vi udvide vores fokus til at omfatte hele spektret af kompetencer i vores branche.

På Plastdagen den 30. maj introducerer vi foreningens nye strategi. Den sætter kursen for vores fremtidige arbejde med uddannelse. Som noget nyt vil vi udvide vores fokus til at omfatte hele spektret af kompetencer i vores branche.

Kompetencebehov i centrum

Verden ændrer sig med stadig større hast. Den teknologiske udvikling kan ikke alene skabe innovation, den kan også medføre et behov for nye kompetencer i medarbejderstaben. Derfor er det vigtigt, at vi får et overblik over virksomhedernes nuværende og fremtidige kompetencebehov.

Sådan et overblik understøtter det centrale i strategien: En bred tilgang til arbejdet med uddannelsesaktiviteter, en tæt dialog med medlemmer og et frugtbart samarbejde med endnu flere uddannelsesinstitutioner.

Vi vil derfor skubbe på for en generel modernisering, der skal give de bedste rammer og forudsætninger for både virksomheder og studerende. Hvad end det handler om at give en uddannelse et nyt navn eller at lave om på indhold og struktur. Det hele skal i spil i fremtiden.

Ikke kun de unge

Vi har en tendens til at fokusere ensporet på den unge generation og hvordan vi tiltrækker unge mennesker til vores industri. Det spørgsmål skal vi bestemt blive ved med at stille. Men vi vil i højere grad spørge, hvordan vi tiltrækker personer med de rette kompetencer – uanset deres alder.

Vi kan se, at der på faguddannelserne er en meget stor del under uddannelse, som er et stykke over de 20 år. Det gælder også på plastmageruddannelsen.

Foruden den ældre faglærte målgruppe vil vi blive ved med at beskæftige os med de videregående uddannelser. Derfor har vi blandt andet besluttet at holde fast i Plastic Engineering Day til efteråret 2024 og samarbejdet med Det Kongelige Akademi om at få plast ind på skemaet og ind i projekter, der omhandler design og arkitektur.

En oplevelse med plast

Jeg tror på, at en af de bedste måder at skabe interesse for branchen findes i det fysiske møde. Som I vil kunne læse meget mere om i dette nummer, har vi for nylig taget et nyt skridt med lanceringen af tiltaget Erhvervspraktik i plastbranchen. Forløbet er inspireret af Forsvarets erhvervspraktik, som i høj grad går ud på at give unge mennesker en fed oplevelse.

17 drenge og piger fra hele landet var samlet med base på Den Jyske Håndværkerskole til en uge med sociale og faglige aktiviteter. De fik en super oplevelse med hjem.

Måske fører det til nye plastmager- eller værktøjsmagerlærlinge, designere eller ingeniører til branchen. Måske fører det ”bare” til nye ambassadører, som kommer retur til deres skoleklasser med viden om plast og en oplevelse rigere. Uanset ser jeg erhvervspraktikugen som en stor succes.

Åben Skole

For nylig blev der indgået en aftale om ’Åben Skole’ mellem Arbejdstilsynet, Undervisningsministeriet, Beskæftigelsesministeriet og DCUM.

Aftalen gør det muligt for elever at deltage aktivt og prøve ting af, når de er på virksomhedsbesøg. Indtil nu har skoleelever været begrænset til at kigge på.

Det er en stor fordel for vores branche. Det betyder, at vi kan tilrettelægge endnu flere hands-on aktiviteter i forløb som erhvervspraktikken, og at virksomheder kan have flere praktiske og sjove aktiviteter på programmet, når skoleklasser kommer forbi. Den mulighed vil jeg opfordre virksomheder til at benytte.

Det kræver en god og tæt dialog med virksomheder og skoler at få succes med indsatsområderne i foreningens nye strategi. Det arbejde ser vi frem til at fortsætte i den kommende periode.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.328