23948sdkhjf

Navneskifte og ny strategi har været en succes for Proplast

Fra Knudsen Extrusion til Proplast: Virksomheden er blevet reprofileret med nyt navn og intensiveret fokus på rådgivning og dokumentation, mens ambitionen om at uddanne flere faglærte forbliver i højsædet

I 2021 indledtes et nyt kapitel for Knudsen Extrusion i Præstø på Sydsjælland. Peter Rosenkrands overtog ejerskabet af den førhen familiedrevne plastproducent efter en årrække som direktør, og med ham ved roret blev de første skridt taget mod en ny strategi for virksomheden.

Skiftet skulle at lede virksomhedens kunder mod en mere ansvarsbevidst brug af plast og dannede grundlaget for et nyt navn, der bedre ville afspejle virksomhedens ambitioner: Proplast.

- Vores nye navn gør det krystalklart, at vi producerer plast, og at det er vi stolte af, fortæller Peter Rosenkrands, ejer og CEO i Proplast.

Han uddyber:

- Plast har kvaliteter som styrke, holdbarhed og alsidighed, hvilket gør det ideelt til mange anvendelser. Det er et materiale, som kan hjælpe industrien med at minimere forbruget af alternative ressourcer. Med fokus på øget genanvendelse og cirkulær økonomi vil plastens rolle kun blive styrket fremover. Det er essensen i navnet Proplast.

Proplasts ekspertise og kundskab er forankret i en historie, der strækker sig tilbage til 1959, hvor Palle Knudsen etablerede det, der dengang hed 'Palle Knudsen Kunststoffabrik'. Her startede han produktionen af plastslanger til pneumatik i de historiske bygninger af Præstøs gamle gasværk, som i dag fortsat huser virksomheden og dens nicheproduktion af slanger, spiraler, rør, profiler, bånd og andre specialopgaver.

Rådgivning som kerneområde

En vital del af Proplasts strategiske skifte gik ud på at styrke fokus på virksomhedens kerneområder, både internt og eksternt. Hidtil har fokus udadtil været på produktionen alene, mens Proplast i høj grad står på tre ben, som har lige stor vægt: Rådgivning, dokumentation og produktion.

- I takt med at den grønne omstilling og ansvarligt ressourceforbrug har vundet indpas, har vi intensiveret vores indsats for at formidle vores engagement inden for disse områder. Rådgivningen har altid været en del af vores arbejde, men nu kommunikerer vi langt mere åbent om vores rådgivningsservice, forklarer CEO Peter Rosenkrands.

Pålidelig rådgivning og ansvarsfuld produktion af plast kræver solid dokumentation og data, pointerer CEO Peter Rosenkrands:

- Vores fokus på data og dokumentation bliver stadig mere fremtrædende. Vi tilbyder detaljerede tekniske datablade, som præciserer vores produkters specifikationer og anvendelsesmuligheder. Desuden har vi sammensat en ESG-rapport, som støtter vores egen og vores kunders arbejde med genanvendelse og cirkulære processer.
Fremadrettet har Proplast sat sig for at skærpe fokus på dataindsamling yderligere og har planer om at ansætte en Compliance Officer til at styrke dette arbejde, siger CEO Peter Rosenkrands.
- Det er en omfattende, men nødvendig opgave at få fuldstændig styr på dokumentationsdelen. Der stilles større og større krav til produktionsvirksomheder fra værdikæde, kunder og lovgivning, og vi stræber efter at være endnu mere omhyggelige og sikre, at vi har data tilgængelig for hele vores sortiment.

Proplasts nye navn og strategiske retning har fået en positiv modtagelse fra kunderne og den øvrige omverden, fortæller Peter Rosenkrands:

- De genkender Proplast i vores nye image og fortælling. Jeg tror, det hænger sammen med, at vores navn og signalværdi passer sammen med det produkt og den service, vi tilbyder.

Kompetenceudvikling i front

Hos Proplast er der ikke kun fokus på rådgivning og dokumentation; der er tilsvarende stor opmærksomhed på at forme fremtidens faglærte arbejdskraft. Virksomheden har i mange år været en aktiv spiller i at sikre en kompetent arbejdsstyrke, blandt andet ved selv at uddanne lærlinge.

- Som en del af plastbranchen ser vi det som vores pligt at bidrage til uddannelsen af lærlinge. Det er ikke nok at ønske sig kvalificerede og passionerede medarbejdere, vi må også aktivt investere i deres uddannelse, siger CEO Peter Rosenkrands.

Proplast er godkendt til at have op til fem lærlinge ansat ad gangen, men har løbende 1-2 på virksomheden.

- Vores ønske er at være fuldt besatte, men vi kæmper, som mange andre, med at tiltrække de unge til faget, forklarer han.

Som svar på denne udfordring har Proplast i højere grad – og med succes – vendt blikket mod voksenlærlinge. Det er hjulpet godt på vej af støtte fra Industriens Kompetenceudviklingsfond (IKUF). IKUF-midlerne gør det nemlig muligt for ufaglærte at uddanne sig uden at opleve en nedgang i indkomst.

- Det er en stor fordel for netop den målgruppe, hvor mange har et familieliv, som skal hænge sammen, mens de er under uddannelse, forklarer Peter Rosenkrands.

En fordel for Proplast er, at virksomheden arbejder med tre-holdskifte fra mandag til torsdag. Det giver produktionsmedarbejderne en fire-dages arbejdsuge – en ordning, som tydeligvis værdsættes højt blandt medarbejderne. Det moderne arbejdsmiljø er en attraktiv faktor for potentielle lærlinge.

Årets lærling

Stoltheden hos Proplast var mærkbar, da Morten Boye Friis, tidligere lærling og nuværende plastmager hos Proplast, modtog prisen som "Årets Plastmager 2023" for at være en "ekstraordinær god medarbejder med høj faglighed og et evigt smil på læben".

- Jeg blev glad og overrasket over at få prisen. Det var både overvældende at få så meget ros for mit arbejde og min person og dejligt at få den anerkendelse, fortæller han.

Morten Boye Friis har en baggrund som stenhugger, men han er glad for, at han valgte - efter vejledning på jobcentret - at skifte til plastmagerfaget.

- Det er både spændende og udfordrende at arbejde med plast. Jeg får masser af ansvar og lærer stadig. Og så er jeg heldig at være på en arbejdsplads med gode kollegaer og et stærkt sammenhold, fortæller han.

Morten Boye Friis fremhæver, at kulturen i virksomheden er i øjenhøjde og bærer præg af stor gennemsigtighed og mulighed for at få indflydelse i det daglige.

Proplast A/S

Startet i 1959 af Palle Knudsen som ”Palle Knudsen Kunststoffabrik”
Skiftede navn til Knudsen Extrusion i 2019
Cirka 50 medarbejdere
Eksporterer 75 %
Certificeret med ISO9001 og ISO14001
Udformede ny strategi i 2023: Ansvarlig forbrug af plast med troværdighed og ansvarlighed som kerneværdier.

Kilde: Proplast A/S

- Vi holder et møde hvert kvartal, hvor vi alle får indblik i, hvordan det går i virksomheden med ordrer, budgetter osv. Alle bliver taget med i snakken og kan komme med input og forslag. Det var også fedt som lærling at blive inddraget på den måde, fortæller han.

Investering bærer frugt

Et andet tiltag, som fungerer for Pro-plast, er at virksomheden ansætter unge som produktionsassistenter i deres sabbatår.

- Det er en win-win situation. Vi får dækket ind i travle perioder, og de unge mennesker får et praktisk indblik i produktionssektoren og lærer plastbranchen at kende. Jobbet giver en anden type erfaring end den, de ville få i andre sabbatår-jobs. Vi oplever, at de unge er glade for at være her, fortæller CEO Peter Rosenkrands.

Proplasts investering i uddannelsesområdet har båret frugt, og gennem de seneste ti år har virksomheden bidraget til at uddanne et betydeligt antal faglærte. Mange har valgt at fortsætte deres karriere hos virksomheden efter endt læretid.

- I øjeblikket har vi tre tidligere lærlinge ansat i Proplast, og for nylig blev teamet forstærket med en ny lærling. Det er vi utrolig glade for, fortæller Peter Rosenkrands, som også engagerer sig i uddannelsesområdet gennem bestyrelsesarbejde i DI Sydsjælland og Erhvervshus Sjælland.

Rejsen har været spændende for Proplast og er kun lige begyndt. Med et par gode år i bagagen ser virksomheden frem mod nye store projekter, som vil have stor betydning for fremtiden – både i forhold til den grønne omstilling og udviklingen af morgendagens arbejdskraft.

Artiklen bringes i samarbejde med brancheforeningen Plastindustrien og blev første gang trykt i Magasinet Plastforum den 17. november 2023.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062