23948sdkhjf
Del siden
Annonce

Datadrevne virksomheder er drevet af ubevidste beslutninger

Hvis jeres virksomhed skal lykkes med at blive en datadrevet virksomhed, skal I have styr på tre ting: Data, Business & People.

Af: Karina Behr Andersen, Business Development Director, Columbus

De to første områder har de fleste virksomheder helt naturligt fokus på, når de går i gang med at arbejde datadrevet, og heldigvis oplever jeg også, at flere og flere bliver opmærksomme på People-delen.

People handler om jeres medarbejdere. Dem der skal bruge løsningen. Hvordan I sikrer, at teknologi og mennesker kommer til at spille sammen, skabe de ønskede handlinger og de ønskede forandringer. Det har jeg tidligere skrevet et par blogindlæg om:

Menneskelig adfærd er ikke rationel – heller ikke når vi går på arbejde

Men – når det kommer til den menneskelige faktor, så viser adfærdsindsigter, at vi slet ikke træffer beslutninger og dermed handler så rationelt, som vi går og tror. Heller ikke, når vi er på arbejde. Og heller ikke, selv om vi går på arbejde i en virksomhed, hvor vi er enige om, at vi arbejder datadrevet.

Tværtimod, så er størstedelen af vores handlinger drevet af automatiske, instinktive og intuitive tankeprocesser. Selv mange af de beslutninger, vi tror, vi træffer rationelt, viser sig ofte at være truffet på automatpilot og påvirket af den sammenhæng, vi tilfældigvis befinder os i – snarere end at vi bevidst har tænkt tingene igennem.

Med adfærdsdesign kan vi påvirke menneskelig adfærd og skabe forandringer

Adfærdsdesign hjælper os med en mere komplet forståelse af, hvordan mennesker tænker og opfører sig i virkeligheden, og hvordan deres adfærd kan påvirkes og nudges.

Adfærdsrådgiver Jakob Rachmanski har i en årrække hjulpet store organisationer med det potentiale, der er i at forstå den menneskelige psykologi, så man kan påvirke og ændre medarbejderes og kunders adfærd.

En af Jakobs pointer er, at det ikke er nok at tale rationelt til os, når vi ønsker ændringer i adfærd. Folk gør noget andet end det, der er rationelt; vores beslutninger er formet af vores mål og motiver, de påvirkes af det vi ved og tror på, og af den sammenhæng vi befinder os i. Med andre ord, så styres vores adfærd og opførsel af vores instinkter og intuition, og af respons på de omgivelser vi befinder os i.

Det er jo en ret skidt nyhed, når vi ønsker at skabe en datadrevet virksomhed – for kan vi så alligevel slet ikke arbejde og træffe (rationelle) beslutninger baseret på data og facts? Jo, det kan vi faktisk godt.

Hvordan arbejder vi bedst med People-delen i rejsen mod at blive en datadrevet virksomhed?

Hele pointen ligger i, at når vi kender til adfærdsindsigter om den menneskelige natur – hvordan vi træffer beslutninger, og hvad der motiverer hver enkelt af os – så ved vi også, hvordan vi skal bringe den menneskelige natur i spil og gøre den til medspiller i stedet for modspiller.

Nogen af os motiveres grundlæggende af at opnå noget – det kan være at få et forspring i forhold til andre, at videreudvikle og fremme en sag, at lære nyt. Andre motiveres grundlæggende af at undgå noget – det kan komme til udtryk ved, at de vil undgå tab og reducere trusler, bevare overblikket, eller overholde regler og retningslinjer for at undgå problemer. Tal ind til den måde, vi bliver motiveret på, så bruger vi mere tid på og er mere tilbøjelige til at slutte op om sagen.

Tre gode råd fra adfærdsrådgiveren

Tre gode råd, når din virksomhed skal arbejde med People-delen i rejsen mod at blive en datadrevet virksomhed:

  1. Alle benytter sig af mentale genveje til at løse komplekse problemstillinger – situationerne hvor de opstår kan forudsiges, og adfærden kan påvirkes.
  2. Mennesker motiveres forskelligt – og det kan kortlægges. Tal ind til den måde, vi motiveres på.
  3. One size doesn’t fit all – gør tingene lokalt interessant for organisationen og den kultur, man befinder sig i.

Og husk så helt overordnet - vi mennesker er et fantastisk aktiv i alle organisationer. Vi mennesker sikrer, at vores Business bliver en succes. Det gælder om at starte i små bidder. Man kan motivere folk, bare man husker, at vi er forskellige, og at det samme budskab derfor skal kommunikeres forskelligt.
Hør mere om adfærdsdesign og adfærdsændring af mennesker i datadrevne organisationer i vores webinar med Jakob Rachmanski: https://youtu.be/IBzjKC-0jvo 

Husk, at du altid kan kontakte os på kontakt.dk@columbusglobal.com 

Columbus A/S
Lautrupvang 6
2750 Ballerup
Ballerup Kommune
Danmark
CVR nummer: DK13228345
P nummer: 1018457497

Kontaktperson

DG
Dorothea Gam
Marketing manager
+45 29690810 dga@columbusglobal.com

Send til en kollega

0.094